وزارت معارف ویب‌سایتِ طرح بدیل خدمات آموزشی را افتتاح کرد

لوگوی وزارت معارف

وزارت معارف ویب‌سایت طرح بدیل خدمات آموزشی را افتتاح کرد.

سایه تاریک ویروس کرونا بر آموزش و پرورش و تلاش وزارت معارف برای نجات از این چالش.

این وزارت با ایجاد ویب‌سایت زیرنام طرح بدیل خدمات آموزش می‌کوشد به چالش‌های سر راه آموزش شاگردان مکتب‌ها از طریق انلاین رسیدگی کند.

محمد میرویس بلخی سرپرست این وزارت، روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری با افتتاح آدرس انترنتی طرح بدیل خدمات آموزشی گفت که این وزارت همچنان در نظر دارد، مرکز تلفونی را نیز ایجاد کند که هدف آن پاسخگویی به مشکلات شاگردانی خواهد بود که در مضمون‌های ساینسی با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

آقای بلخی افزود: "ما امروز ویب‌سایت طرح بدیل آموزشی را افتتاح کردیم تمام مواد درسی که از طریق مرکز ساینسی معارف و بنیاد معارف ترکیه در اختیار ما قرار داده می‌شوند در این ویب سایت به اشتراک می‌مانیم تا تمام شاگردان در هر وقت و زمان به آن دسترسی داشته باشند. از بخش سواد آموزی، ارتقای ظرفیت استادان و مدیران گرفته تا مضمون‌های مکتب‌ها از طریق نوار تصویری به اشتراک گذاشته می‌شوند."

پیش‌تر این وزارت گفته بود که شیوه آموزش از راه دور را آغاز می‌کند، اما در بخش‌هایی که مشکل برق و انترنت وجود دارد، روند آموزش در تجمعات محدود و با در نظرداشت دستورهای بهداشتی در مکتب‌ها ادامه خواهد یافت.

اکنون برخی از شهروندان شکایت می‌کنند که تا کنون به خدمات آموزشی از سوی وزارت معارف دست نیافته اند.

بهشته یکی از شاگردان مکتب تاخیر در آغاز دروس، نبود برق و امکانات ناچیز انترنتی را از مشکلاتی در برابر خود می‌داند.

او می‌‎گوید: "کابل که مرکز است برق ندارد، خدمات انترنت خیلی ناچیز است در ولایات فکر کنید که چقدر مشکلات است، برق نیست و حتا شبکه‌های مخابراتی اصلاً کار نمی‌کنند برادران خودم و خودم که با این مشکل روبه‌رو هستیم طبعاً خیلی از شاگردان این وضعیت را دارند."

توفیق یکی دیگر از شهروندان تاخیر در آغاز سال تعلیمی را به انتقاد می‌گیرد و آموزش از راه دور را هم جز شایعه ای بیش نمی‌خواند.

او می‌افزاید: "این همه شایعه ای بیش نیست هر روز این وزارت از آغاز عنقریب دروس مکتب‌ها سخن می‌زند مشکل بزرگ‌تر نبود برق و انترنت ناچیز است که اگر رسیدگی درست نشود اصلاً نتیجه ملموسی نخواهد داشت.

جاوید یکی دیگر از شهروندان می‌گوید وزارت معارف حتا در توزیع کتاب درسی برای شاگردان مکتب‌ها کوتاهی کرده است و او خود برای فرزندان خود کتاب درسی خریداری کرده است.

با همه انتقادها وزارت معارف می‌پذیرد که با چالش‌های موجود، شیوه آموزش انلاین جایگزین آموزش در مکتب‌ها شده نمی‌تواند اما تاکید می‌کند که از هرگزینه ای برای دسترسی شاگردان مکتب‌ها به آموزش بهتر کار خواهد گرفت.