اختلاف امریکا و چین در تصویب قطعنامۀ آتش‌بس جهانی

آرشیف، تصویر جنبه تزیینی دارد

اختلاف میان اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تصویب قطعنامۀ احتمالی برای برقراری آتش‌بس در کشورهای جنگ‌زده همچنان ادامه دارد.

دیپلومات‌ها گفته‌اند که این اختلاف میان امریکا و چین، تلاش‌ها برای پیشرفت روی این سند را با مشکل روبه‌رو کرده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، چین را مسئول شیوع ویروس کرونا در ماۀ دسمبر پارسال می‌داند. ترمپ بار ها گفته که سازمان صحی جهان از آنچه وی "اطلاع رسانی نادرست" چین می‌داند، آگاه بود و باز هم از آن کشور ستایش کرد.

انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد در ۲۳ مارچ خواهان اعلام آتش‌بس در تمامی جهان شد تا همه به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تمرکز کنند.

با گذشت شش هفته از این درخواست، دیپلومات‌هایی که نام‌های‌شان به دلیل حساسیت موضوع گرفته نشده، می‌گویند که امریکا و چین از ویتو کردن سند آتش‌بس جهانی که توسط فرانسه و تونس پیشکش و در آن نام سازمان صحی جهان هم یاد آوری شده، خودداری کرده‌اند.

رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا تمویل سازمان صحی جهان را متوقف کرده و گفته است که این نهاد باید بخاطر اعمالش در شیوع ویروس کرونا پاسخگو باشد.

به همین خاطر ایالات متحده نمی‌خواهد نامی از این سازمان در سند آتش‌بس جهانی گرفته شود.

آن‌سو چین می‌گوید که می‌خواهد از نقش سازمان صحی جهان در مبارزه با شیوع ویروس کرونا یاد آوری شود.

سند آتش‌بس جهانی از میان ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل، به ۹ رأی مثبت نیاز دارد اما ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه از حق ویتو برخوردار اند و هر کدام می‌توانند مانع تصویب سند شوند.

بحث‌های جنجالی در شورای امنیت سازمان ملل در حالی ادامه یافته که تا اکنون نزدیک به چهار میلیون تن در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۲۷۵ هزار تن هم جان باخته‌اند.