قرنطینه و تاثیر آن بر رانندگان موترهای مسافربری در شمال افغانستان

آرشیف

شیوع ویروس کرونا پیامدهای اقتصادی بسیاری داشته، اما بر کسب‌وکار رانندگان موترهای مسافربری در شمال افغانستان تأثیر عمیقی گذاشته است.

چهل روز است که رانندگان موترهای مسافربری در شمال افغانستان به دلیل وضع مقررات قرنطینه بیکار هستند. می‌گویند روزگار سختی را پشت سر می‌گذارند.

جمشید راننده بس در جوزجان است. او بین شبرغان و کابل مسافربری می‌کند. می‌گوید در ۳۵ سالی که رانندگی کرده، با چنین وضعی مواجه نشده بود.

آرشیف

او می‌افزاید: "فعلاً در خانه قرنطین هستم. موترهای ما متوقف استند. از دولت می‌خواهیم که اجازه دهد تا ما به کاروبار خود آغازکنیم. هم اکنون موترهای تمام ولایات رفت‌وآمد ندارند. وضعیت ما رانندگان بسیار خراب است."

جمشید می‌گوید مانند بسیاری از رانندگان موترهای مسافربری با مشکل مالی مواجه شده است. او پیشنهاد می‌کند که دولت اجازه دهد به جای ۵۰ مسافر، ۳۰ مسافر با رعایت فاصله انتقال دهد و کارش را آغاز کند.

محمد مسعود، نماینده یک شرکت مسافرکشی در شبرغان می‌گوید با توقف موترهای مسافربری، بیشتر رانندگان در مضیقه قرار گرفته‌اند.

او می‌گوید: "رانندگان ما در هر ولایت زندگی می‌کنند. از ۴۰ روز به‌این‌سو در خانه‌ها قرنطین هستند. بعضی که نان‌آور خانواده نیز هستند، حتی نان خوردنی ندارند. آنها هر روز به ما زنگ می‌زنند. ما هم نمی‌دانیم که چه وقت برای فعالیت دوباره اجازه داده خواهد شد."

عبدالواحد وجدان، فرمانده پولیس جوزجان می‌گوید که در مورد رفع مقررات قرنطینه منتظر دستور وزارت صحت است.

او می‌افزاید: "ما منتظر هدایت وزارت صحت هستیم. هر وقت مسئله کرونا حل شود و به ما هدایت داده شود، ما حاضر و آماده هستیم. می‌دانیم که وزارت امور داخله موترها را متوقف کرده. این به ضرر تاجر، راننده و همه است. اما به فایده مردم هم است که آنها را ویروس کرونا نگیرد."

رانندگی موترهای مسافرکشی یکی از شغل‌هایی است که تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. شماری دیگر از اقشار جامعه هم به همین حال و روز هستند.