امریکا با بیشترین وفیات کووید۱۹ در جهان؛ برخی کشورها قیود را رفع کردند

داکتر حین تداوی شخصی که به ویروس کرونا مبتلا شده است.

مرگ‌ومیر یروس کرونا در ایالات متحدۀ امریکا رو به کاهش بود ولی دیروز دوشنبه با درگذشت ۸۳۰ نفر دیگر شمار وفیات در آن کشور به بیش از ۸۰ هزار نفر رسید که بلندترین رقم مرگ‌ومیر همه‌گیری این ویروس در جهان است.

در عین حال در اروپا، فرانسه و بلجیم دیروز قرنطین را خاتمه بخشیدند. مسئولان در سازمان صحی جهان در بارۀ کشورهای که قیود را به سرعت دور و اقتصاد خود را بدون اقدامات قابل اطمینان دوباره می‌گشایند ابراز نگرانی کردند.

ارقام پوهنتون جانز هاپکینز در امریکا نشان می‌دهد که ۱.۳ میلیون نفر در امریکا به بیماری ویروس کرونا یا کووید-۱۹ مبتلا شده و بیش از ۸۰،۶۸۰ تن جان باخته اند.

اما در سرتاسر جهان ۴.۱ میلیون نفر مبتلا شده و ۲۸۶ هزار نفر جان باخته اند. ولی بازهم کارشناسان به این باور اند که ارقام واقعی شاید بسیار بلندتر باشد.

به کارمندان قصر سفید دستور داده شده که هنگام داخل شدن به جناح غربی، جایی که کار‌های روزمرۀ ریاست جمهوری به پیش برده می‌شود، از ماسک استفاده کنند.

این دستور بعد از آن صادر شد که یک دستیار مایک پنس معاون رئیس جمهور و یک خدمتکار رئیس جمهور ترمپ به ویروس کرونا مبتلا شدند.

شماری از کارمندان قصر سفید

قصر سفید گفت کارمندان باید در همه اوقات از ماسک استفاده کنند به استثنای نشستن عقب میزهای خود. رئیس جمهور ترمپ که گفته بود به چنین روشی ضرورت است، خودش در نشست خبری دیروز در "روزگاردن" یا باغچۀ گلاب، بدون ماسک ظاهر شد. او گفت که به پیروی از این دستور نیاز ندارد چون خود را از همه دور نگه داشته است.

در حالیکه میلیون‌ها نفر بیکار و اقتصاد خساره مند شده است، حکومت‌ها در مناطق مختلف جهان مجبور اند که به مردم اجازۀ برگشت به کار دهند. ولی اکثریت از بیم انتشار دوبارۀ ویروس گام‌های تدریجی بر می دارند.

مقامات هشدار داده اند که بدون آزمایشات وسیع و ردیابی تماس‌های افراد مبتلا با دیگران، ویروس کرونا امکان دارد بار دیگر شیوع یابد.

در برخی مناطق اروپا خوشبینی توأم با احتیاط در بارۀ وضعیت وجود دارد. میزان مرگ‌ومیر روزانه در اسپانیا به ۱۲۳ نفر کاهش یافته و ایتالیا گزارش داد که کمتر از هزار نفر از مریضان را زیر مراقبت جدی دارد که کمترین رقم از دهم مارچ به این سو در آن کشور است.

مردم در یک پارک در پاریس

با خاتمۀ قرنطین پاریس دیروز بسیار مزدحم و حرکت ترانسپورت عمومی در برخی موارد تأخیر و مختل شد. با حرکت موترها و آغاز دوبارۀ داد و ستد در بازار، زندگی بار دیگر به حالت عادی بازگشت. ولی پولیس کسانی را که رهنمودهای حکومت را رعایت نکرده و بی‌ماسک برای هواخوری گردهم آمده بودند، متفرق ساخت.

بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا قیود وضع شده برای جلوگیری از انتشار ویروس را خیلی کم کاهش داد، ولی از مردم خواست تا پیشرفتی به میان آمده را ضایع نسازند.