هشت صبح: خطر داعش را جدی بگیرید!

بیشترین روزنامه های چاپ کابل

بیشتر روزنامه چاپ امروز کابل به حمله‌های هراس‌افگنانۀ روز گذشته(۲۳ ثور) در کابل و ننگرهار پرداخته اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح سرمقاله اش را با‌عنوان "خطر داعش را جدی بگیرید!" آغاز کرده است.

در ادامه آمده است که این‌گروه روز گذشته دو فاجعۀ انسانی را در کابل و ننگرهار به‌میان آورد.

به نوشته روزنامه در هر دو رویداد به‌صورت واضح، غیرنظامیان و افراد بی‌دفاع هدف حمله قرار گرفتند. سرمقاله‌نویس گفته است که سلب حق حیات مردم به‌صورت واضح، هدف نهایی حمله‌های دیروز کابل و ننگرهار بود.

روزنامه افزوده که از همان لحظات ابتدایی حمله دیروز بر شفاخانه‌‌ای در غرب کابل، مشخص بود که طالبان مسئولیت این رویداد را بر عهده نمی‌گیرند، اما به باور نویسنده طالبان به‌آسانی نمی‌توانند از حملۀ ننگرهار خودشان را تبرئه کنند.

روزنامه مدعی شده که اطلاعات استخباراتی حکومت در مورد برچیده شدن گلیم هراس‌افگنان داعش از شرق افغانستان و دیگر مناطق کشور نادرست بوده است.

هشت صبح در پایان تاکید کرده تا در گفت‌وگوهای میان افغانانی که میان حکومت افغانستان و طالبان صورت می‌گیرد، بحث مبارزه با داعش و خطرات بالقوۀ این گروه نیز باید مطرح شود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نیز در سرمقاله‌اش به حمله‌های روزگذشته در کابل و ننگرهار پرداخته است.

نویسندۀ سرمقاله نگاشته است، در حالی‌که طالبان در توافق‌نامه صلح با امریکاییان بر کاهش خشونت‌ها تعهد کرده اند؛ اما حملات شان‌را آن‌هم به‌گونۀ بسیار وحشیانه و غیرانسانی ادامه می‌دهند.

آرمان ملی در زمینه پاکستان را متهم می‌کند و می‌افزاید که سازمان استخبارات نظامی پاکستا (آی‌اس‌آی) در عقب تمامی این قتل و کشتارها و ویرانی‌ها قرار دارد.

به نوشته روزنامه، نظامیان پاکستانی جنگ را در افغانستان به نام‌های داعش، طالب و حقانی ادامه می‌دهند و تمام "این گروه‌های هراس افگن" از سوی نهادهای امنیتی پاکستان سازمان‌دهی و تجهیز می‌گردند.

نویسنده متعقد است که رهایی زندانیان طالب از سوی حکومت هیچ تغییری در عمل‌کرد جنگی طالبان نیاورده است. نویسنده از حکومت خواسته که با توجه به این باید از رهایی بیشتر زندانیان طالب خودداری کند.

  • اصلاح

و روزنامه دولتی اصلاح نوشته که هراس‌افگنان به کشتار غیرنظامیان ادامه داده و همچنان از مردم عام قربانی می‌گیرند.

نویسنده افزوده، هرچند طالبان مسئولیت حمله‌های روز گذشته را در کابل و ننگرهار رد کردند اما به باور نویسنده طالبان هرگز نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت کشتار غیرنظامیان بیرون بروند.

روزنامه استدلال کرده که اگر واقعاً طالبان طرف‌دار تلفات ملکی و ریختن خون غیرنظامیان نیستند، پس باید دست از خشونت‌ها بردارند و آتش‌بس کنند.

روزنامه اصلاح نوشته که اگر طالبان آتش‌بس کنند، در آن صورت صف گروه‌هایی که دست به چنین حملات زده و خشونت می‌کنند مشخص می‌شود.