یک داکتر پاکستانی به حمایت از یک سازمان تروریستی متهم شده است

یک داکتر پاکستانی به حمایت از یک سازمان تروریستی متهم شده است

یک داکتر پاکستانی و پژوهشگر سابق در یکی از مراکز صحی در ایالت مینه‌­سوتای ایالات متحده امریکا به تلاش برای حمایت از یک سازمان تروریستی خارجی متهم شده.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از ادارۀ اف‌بی‌آی یا تحقیقات فدرال امریکا گزارش داده که یک داکتر پاکستانی در جریان اعتراف پذیرفته که با گروه دولت اسلامی معروف به داعش بیعت کرده و خواهان راه‌اندازی حملات در امریکا بوده.

این داکتر پاکستانی محمد مسعود شناسایی شده و به گفتۀ مقام‌های امریکایی ۲۸سال دارد.

خبرگزاری اسوشیتتد پرس می‌گوید، اریکا مک دونالد وکیل دعاوی امریکایی دیروز(جمعه، ۱۵ می) در مورد این داکتر پاکستانی، معلومات داد. او گفت، مسعود با استفاده از ویزه کار به امریکا آمده است.

براساس اسناد که در از جریان تحقیقات به محکمه فرستاده شده، محمد مسعود از ماه جنوری تا مارچ امسال با مأموران مخفی ادارۀ فدرال امریکا، که او گمان کرده بود افراد مربوط به داعش اند، در تماس بوده و به آنها گفته بوده که می‌خواهد در ساحه با داعش کار کند و همچنان علاقمند رفتن به سوریه است.

به اساس گزارش، او در پیام به یک مأمور ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا گفته بود، حملات را در امریکا هم انجام داده می‌تواند اما آرزو دارد در ساحه به جنگجویان داعش و خانواده‌های آنها به عنوان یک داکتر کمک کند.

اسوشیتدپرس به نقل از سارنوالان گفته که محمد مسعود قصد داشت تا در پایان ماه مارچ به عمان، اردن و سوریه برود؛ اما در شانزدهم ماه مارچ به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور شد برنامۀ سفرش را تغییر دهد.

گفته شده که مسعود در ۱۹ مارچ در حالی از میدان هوایی بین‌المللی مینیاپولیس سنت پاول بازداشت شد که می‌خواست با یک فرد دیگری که به گمانش، وی را در مسافرت به قلمرو تحت کنترل داعش کمک خواهد کرد، ملاقات کند.

وکیل مدافع این داکتر پاکستانی تا هنوز در مورد تبصره نکرده است.

با آنکه اسناد محکمه نگفته که محمد مسعود در کدام کلینیک صحی ایفای وظیفه می‌کرد اما کلینک مایو در ایالت مینه سوتا تأیید کرده که او قبلاً در بخش تحقیق این کلینک کار کرده؛ اما در زمانی بازداشت کارمند این کلینیک نبوده است.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته، محمد مسعود در اوایل سال جاری میلادی پس از آن مورد تعقیب قرار گرفت که از طریق یک رسانه اجتماعی تلاش کرد معلومات سری در مورد سفر و جنگیدن در خط مقدم جبهه در شرق میانه و آسیای جنوبی و مرکزی دست یابد.

مقام‌های پاکستانی تا هنوز در این مورد چیزی نگفته اند و معلومات بیشتر در مورد خانواده و تحصیلات و زندگی مسعود هم در دسترس نیست.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته که ده‌ها تن از ایالت مینه سوتای امریکا، که بسیاری شان از سومالیا اند، از سال ۲۰۰۷ به اینسو امریکا را ترک کرده و برای پیوستن به گروه الشباب وابسته به شبکه القاعده به سومالیا رفته اند و یا هم برای پیوستن به داعش به‌سویه سفر کرده اند. چندین تن دیگر به جرم تلاش برای پیوستن با گروه‌های تروریستی و یا هم حمایت از این گروه‌ها محکوم شده اند.