یوناما خواستار توقف جنگ و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شد

آرشیف، تلفات غیرنظامیان در ننگرهار

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" می‌گوید که افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان، نشان دهنده نیاز فوری به توقف جنگ و تمرکز دوباره بر مذاکرات صلح در این کشور می‌باشد.

در این مورد در یک گزارش تازه یوناما که امروز سه‌شنبه (۳۰ ثور) نشر شده آمده است که افزایش تلفات ملکی در ماه اپریل در نتیجه حمله‌های طالبان و قوای امنیتی حکومت افغانستان یک سیر صعودی را نشان می‌دهد. همچنان یوناما افزایش خشونت در نیمه اول ماه می را قابل نگرانی خوانده است، به شمول حمله‌های اخیر که شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت آنرا به عهده گرفته است.

در گزارش آمده است که طالبان در ماه اپریل مسئول کشته شدن ۲۰۸ فرد ملکی بوده‌اند که در مقایسه با همین ماه در سال ۲۰۱۹ افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد و همچنان در حمله‌های قوای حکومت ۱۷۲ نفر ملکی کشته شده‌اند که این هم در مقایسه با همین ماه در سال گذشته ۳۸ درصد بیشتر می‌باشد.

دیبرا لاینز نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است که خواستار توقف جنگ می‌باشد و از گروه‌های درگیر افغان می‌خواهد که به قانون بین‌المللی بشردوستانه که برای حفاظت از افراد ملکی می‌باشد، احترام بگذارند.

نظر به گزارش یوناما خانم لاینز افزوده است، طرف‌هایی که برای یافتن راه حل صلح‌آمیز متعهد شده‌اند باید از زندگی تمام افغان‌ها محافظت کنند و امید مردم را برای پایان جنگ از بین نبرند. او خواست که مذاکرات بین‌الافغانی باید هرچه زودتر آغاز شود.