ترمپ جهت پیش‌گیری از ابتلا به کووید‌‌۱۹ هیدروکسی کلروکین استفاده می‌کند

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

دونالد رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریكا می‌گوید از دوای ملاریا برای كاهش اعراض بیماری ناشی از ویروس کرونا در صورت ابتلا به آن، استفاده می‌کند. این کار ترمپ در حالی است که مؤثریت استفاده از دوای ملاریا در جلوگیری از بیماری ویروسی کووید۱۹ یا تداوی عرضی آن ثابت نشده است.

مرکز خبر رادیو آزادی می‌گوید، رئیس جمهور ترمپ در ۱۸ ماه می گفت که از یک و نیم هفته به این طرف، روزانه یک تابلیت هیدروکسی کلروکین می‌گیرد که به گفتۀ او هیچ اعراض جانبی هم نداشته. آقای ترمپ با رد گزارش‌ها در مورد اعراض جانبی دوای ضد ملاریا گفته تنها چیزی که می‌تواند بگوید، اینست که تا حال همه چیز خوب است." رئیس جمهوری امریكا همچنان گفته است، هر چند روز یکبار تست می‌شود که آیا وی در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفته یا خیر.

هیدروکسی کلروکین دوای ملاریا

این اظهارات دونالد ترمپ بعد از آن صورت گرفت که آزمایش کرونای یک ملازم شخصی وی مثبت برآمد. همچنان تأیید شده که سخنگوی مایک پنس معاون رئیس جمهوری امریکا نیز به ویروس کرونا مبتلا شده است.

به نوشتۀ مرکز خبر رادیو آزادی، شان کانلی، داکتر رئیس جمهوری امریکا گفته است، بعد از نشر خبرها در مورد شیوع ویروس کرونا در بین کارمندان قصر سفید، او و دونالد ترمپ در مورد استفاده از دوای هایدروکسی کلوروکوین "بحث های بی شمار" داشته اند.

شان کانلی با اظهار اینکه همۀ آزمایش های کرونای رئیس جمهور امریکا منفی بوده و دونالد ترمپ از صحت خوب برخوردار است، گفت که "فوائد بالقوۀ این درمان نسبت به خطرات احتمالی آن بیشتر است."

دونالد ترمپ در گذشته نیز استفاده از دوای ملاریا را با یا بدون آنتی بیوتیک آزیترومایسین به حیث درمان بالقوه برای درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا تبلیغ کرده، اما تا هنوز هیچ مطالعۀ وسیع که استفاده از این دوا ها را برای جلوگیری یا تداوی بی خطر یا مؤثر بیماری ناشی از ویروس کرونا نشان دهد صورت نگرفته است. سازمان غذا و دوای ایالات متحدۀ امریکا نیز در مورد ترکیب این دوا ها هشدار داده است.

دو مطالعۀ بزرگ اخیر که در هر یک آن، حدود ۱۴۰۰ بیمار در نیویارک اشتراک داشتند، هیچ‌گونه مؤثریت استفاده از هایدروکسی کلوروکوین را در تداوی بیماری ناشی از ویروس کرونا پیدا نکرد و دو مطالعۀ اخیر در فرانسه و چین نیز به همین نتیجه رسیده است.