زلمی خلیل‌زاد به کابل رسیده است

یک منبع آگاه در حکومت افغانستان می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان به کابل رسیده است.

یک منبع آگاه در حکومت افغانستان می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان به کابل رسیده است.

سه روز پس از امضای توافق سیاسی میان محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، زلمی خلیل‌زاد به کابل آمده است تا با آن‌ها دیدار کند.

یک منبع آگاه در حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفت که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان روز چهارشنبه به کابل آمد.

این منبع می‌افزاید قرار است آقای خلیل‌زاد با مقام‌های بلندرتبه در مورد صلح افغانستان صحبت کند.

وزیر خارجه امریکا سه روز قبل در یک اعلامیه گفته است که زلمی خلیل‌زاد در سفر به کابل با مقام‌های حکومت افغانستان در مورد آغاز مذاکرات هرچه زودتر بین افغان‌ها صحبت می‌کند. و اقدامات حکومت افغانستان را برای آغاز هرچه زودتر این مذاکرات نیز از نزدیک بررسی می‌کند.

دو روز پیش از آن آقای خلیل‌زاد به قطر سفر کرده بود و آنجا با نماینده‌های طالبان ملاقات کرده اما جزئیات گفت‌وگوهای‌شان روشن نشده است.

این در حالی‌است که زلمی خلیل‌زاد دو هفته پیش به هند، پاکستان و قطر سفر کرده بود.

آغاز دوره تازۀ سفر زلمی خلیل‌زاد به قطر و افغانستان

در عین حال یونس فکور، کارشناسان مسایل سیاسی، می‌گوید اختلافات سیاسی میان مقام‌های افغانستان کم شده و یک آدرس قوی با صلاحیت بنام شورای ملی مصالحه ایجاد شده است.

آقای فکور افزود: "این‌بار رهبران سیاسی افغانستان به یک زبان هستند ملاقات زلمی خلیل‌زاد با آنها موثر خواهد بود برای سرعت بخشیدن به آغاز مذاکرات بین‌افغان‌ها و رهایی زندانیان یک سفر موثر یک گام نیک و پیشرفت خواهد بود."

این در حالی‌است که رهبر طالبان در پیام عیدی‌اش به مناسبت عید سعید فطر گفته است که آنها متعهد به توافقنامه امضاشده با امریکا هستند و از طرف مقابل هم می‌خواهند تا به تعهدات شان جدی باشند. اما از مذاکرات بین افغان‌ها و آتش‌بس هیچ یادی در پیام رهبر گروه طالبان نشده است.