موسسه خیریه اکسفام دفتر خود را در افغانستان مسدود می‌کند

موسسه خیریه بین‌المللی اکسفام دفتر خود را در افغانستان مسدود می‌کند.

موسسه خیریه بین‌المللی اکسفام دفتر خود را در افغانستان مسدود می‌کند.

موسسه خیریه بین‌المللی اکسفام تصمیم گرفته است، که فعالیت‌هایش را در افغانستان متوقف کند.

هرچند این موسسه روند کاهش کارکنان خود را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد، اما این‌بار دفاترش را به‌شمول افغانستان در ۱۸ کشور مسدود می‌کند.

افغانستان، تایلند، سریلانکا، پاکستان، تاجیکستان، هایتی، دومینکن، کیوبا، پاراگوای، مصر، تانیزانیا، سودان، بورندوی، رواندا، سرالیون بنین، لیبریا و موریتانی کشورهایی اند، که اکسفام فعالیت‌هایش را در آن‌ها متوقف می‌کند.

اکسفام دلیل این کارش را ویروس کرونا و کمبود بودجه خوانده است.

به سبب متوقف شدن فعالیت اکسفام در ۱۸ کشور۱۴۵۰ تا ۵ هزار تن بیکار شده و در کنار آن ۷۰۰ تا ۱۹۰۰ سازمان‌های همکار با این موسسه متاثر می‌شوند.

چیما ویرا سرپرست ریاست اجرایی اکسفام می‌گوید، تغییری را که تازه اعلام کرده به‌خاطر آینده این‌نهاد همه‌شمول همچنان جلوگیری از بدتر شدن وضعیت آن می‌باشد.

افغان ماشومانې چې د اکسفام له لوري ورته د ښوونې په برخه کې مرسته شوې.

سرپرست ریاست اجرائیه این موسسه می‌افزاید، حالا به‌این تمرکز می‌کنند تا سازمان‌هایی که با آن‌ها کار می‌کردند، از کدام راه و چگونه منابع مالی پیدا کنند و به کارشان ادامه بدهند.

تلاش کردیم، تا شماره تماس کارکنان این موسسه را درافغانستان دریافت کنیم، اما موفق نشدیم.

اما متوقف شدن فعالیت این‌گونه موسسات، وزارت کاروامور اجتماعی افغانستان را نگران کرده است.

عبدالکریم هاشمی معین کار این وزارت، به‌رادیو آزادی گفت، برعلاوه موسسات خارجی ۸۰ درصد شرکت‌های کوچک داخلی نیز فعالیت‌های‌شان‌را به سبب گسترش ویروس کرونا متوقف کرده اند.

او افزود: "کسانی که در شرکت‌های خرد و متوسط کار می‌کردند، وظایف ‌شان‌را از دست داده اند، این یک بحران بشری است، ما به این مسئله نگران هستیم، و حکومت افغانستان نیز نگرانی دارد، این وضعیت بسیار وحشت ناک است."

اکسفام

اکسفام موسسه خیریه انگلستان است، که فعالیت خود را از سال۱۹۶۱ میلادی به این طرف در افغانستان آغاز کرده و برعلاوه بخش انکشاف تعلیم و تربیه در پیشبرد پروژه‌های کوچک انکشافی سهم داشته است.

این موسسه می‌گوید، برای فعلاً فعالیت‌اش را در ۴۸ کشوری ادامه می‌دهد، که برایش اهمیت استراتیژیک دارد، و در کنار آن به‌حیث منابع مالی از آن استفاده می‌کند.