۷۸۲ مورد تازه؛ شمار مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان به ۹،۹۹۸ تن رسید

کارکنان صحی در حال اندازه گیری درجه تب یک باشنده هرات

افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و ازدحام بیش از حد مردم در بازارها وزارت صحت عامه و نهادهای همکار با حکومت را به شدت نگران کرده است.

وحید مجروح، معین این وزارت روز شنبه سوم جوزا در یک نشست خبری گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸۲ مورد مثبت ابتلا به کووید۱۹ ثبت شده است.

آقای مجروح گفت که در مجموع تا کنون تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا درکشور به ۹،۹۹۸ نفر رسیده است.

وحید مجروح معین وزارت صحت عامه افغانستان

او به مردم هشدار داد که اگر توصیه‌های وزارت صحت و مقررات قرنطین را به صورت جدی رعایت نکنند، وضعیت بدتر خواهد شد: "ما به گونه جدی به مردم اخطار داده ایم که هرگاه قرنطین را مراعات نکنند، در خانه نمانند، دستان خود را با آب و صابون نشویند و از رفتن به محلات مزدحم خودداری نکنند، متاسفانه هم خود و هم فامیل‌تان به ویروس مبتلا می‌شوند."

به اساس معلومات وزارت صحت عامه در مجموع تا کنون .۱۰۴۰ فرد مبتلا به ویروس کرونا بهبود یافته و ۲۱۶ تن جان باخته‌اند.

این در حالی است که در روزهای اخیر مردم قرنطین را رعایت نکرده و برای خرید عیدی به بازارها بر آمده‌اند.

اما حکومت افغانستان گفته است که محدودیت گشت‌وگذار را در روزهای عید تشدید خواهد کرد.

فرارسیدن عید، شکستن قرنطینه و تهدید ویروس کرونا

افزون بر وزارت صحت عامه، برخی از نهادهای مدنی نیز در راستای آگاهی‌دهی به مردم در مورد ویروس کرونا تلاش‌ می‌کنند.

مجتمع جامعه مدنی افغانستان یکی از این نهادها است که پیام‌های صحی را در مورد بیماری کووید۱۹ در مناطق روستایی افغانستان رسانده است.

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان

عزیز رفیعی، رئیس این مجتمع به رادیو آزادی گفت که مردم خود باید در مبارزه با این بیماری سهیم شوند و در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا همکاری کنند: "بزرگترین نگرانی که ما داریم این است که تا زمانی که مردم کرونا را ساده می‌گیرند و فکر می‌کنند که بیماری خطرناک نیست، کرونا به همان پیمانه بی‌رحم است و از مردم قربانی می‌گیرد."

این در حالی است که وزیر صحت عامه و سرپرست وزارت حج اوقاف نیز روز جمعه از مردم خواستند که در روزهای عید از رفت‌وآمد به خانه دوستان خودداری کنند و برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در خانه بمانند.

سرپرست وزارت حج اوقاف تاکید کرد کسانی که نشانه‌های بیماری کرونا یا دیگر بیماری‌های ساری دارند، از رفتن به مساجد و ادای نماز عید خودداری کنند.