اسدالله خالد: اگر دشمن دست از لجاجت نکشد سرکوب خواهد شد

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع و سید وحید قتالی والی هرات در جریان کنفرانس مطبوعاتی.

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان در سفری به ولایت هرات هشدار داده که اگر "دشمن" دست از "لجاجت و جهالت" بردارد، حکومت با آنها مصالحه می‌کند.

او در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با والی هرات هشدار داد که نیروهای امنیتی به طالبان در روزهای عید و پس از آن، جواب دندان‌شکن خواهند داد.

در روزهای اخیر عملیات‌ نظامی در غرب افغانستان افزایش یافته است. اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان برای بررسی این عملیات‌ به هرات سفر کرده است.

او می‌گوید این عملیات تا زمانی ادامه دارد که گروه طالبان به فعالیت نظامی ادامه دهد.

او گفت: "اگر دشمن از این لجاجت و جهالت دست بکشد، صدای دولت و صدای رئیس جمهوری افغانستان همیشه صدای صلح خواهد بود. ما از وجب وجب خاک خود و از فرد فرد مردم خود، تا آخرین قطره خون خود دفاع می‌کنیم."

ادامه عملیات متقابل نیروهای امنیتی و طالبان نگران‌کننده خوانده می‌شود. با امضای موافقتنامه صلح میان امریکا و طالبان در ماه حوت سال گذشته در دوحه پایتخت قطر، طالبان تعهد کردند که سطح خشونت‌ها را کاهش می‌دهند.

اما سرپرست وزارت دفاع می‌‌گوید که طالبان همچنان به طبل جنگ کوبیده‌اند و نیروهای افغان در روزهای عید و پس از آن همچنان به عملیات‌ برای سرکوب طالبان ادامه خواهند داد.

او افزود: "به همگی اطمینان می‌دهیم که قوای امنیتی افغان چه پیش از عید و چه در جریان عید و چه بعد از عید اگر زنده بودیم، هر جایی که دشمن بخواهد نظم را مختل بسازد، جواب دندان‌شکن خواهیم داد."

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که هماهنگی کامل میان نیروهای افغان به وجود آمده است و هم اکنون در بخش‌هایی از این ولایت عملیات‌های نظامی جریان دارد.

وحید قتالی، والی هرات می‌گوید که تمام مراکز طالبان هدف نیروهای افغان قرار دارد: "با هماهنگی خوب تمامی نیروهای امنیتی و دفاعی حوزه غرب فعلاً تمام مراکز دشمن تحت هدف قرار دارند و دشمنی که به ما و شما، مردم ما و عید و رمضان ما رحم نکرد، سزایش همین است که باید از ساحات و دست از آزار مردم بردارد. نیروهای امنیتی ما رسالت خود را ادا کرده‌اند."

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به نیروهای مسلح دستور داده است که موضع تهاجمی داشته باشند. عبدالصبور قانع معین ارشد وزارت داخله افغانستان نیز بخاطر بررسی اوضاع امنیتی به ولایت‌های هرات، فراه و بادغیس سفر کرده است.