تبصرۀ برخی روزنامه‌های جهان در مورد رهایی ۹۰۰ زندانی طالبان

روزنامه‌های جهان

تعدادی از روزنامه‌ها و نشریه‌های غربی در مورد تصمیم تازۀ حکومت افغانستان به آزادی ۹۰۰ زندانی طالبان مطالبی را نشر کرده‌اند.

  • استارز اند استرایپس

روزنامۀ استارز اند استرایپسِ مربوط به اردوی ایالات متحده امریکا نوشته که رهایی زندانیان طالبان در سومین و آخرین روز آتش‌بس گام امیدوار کننده است. از دید نویسنده، این گام می‌تواند در صحنۀ جنگ تغییراتی را به میان آرد.

به نوشتۀ روزنامه، تصمیم روز سه‌شنبه (۲۶ می) حکومت افغانستان به آزادی ۹۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های بگرام، پلچرخی و ریاست عمومی امنیت ملی نشان دهندۀ روشنی در آخر تونل است.

حکومت افغانستان و برخی از کشورها و نهادها از اعلام آتش‌بس طالبان در سه روز عید فطر استقبال کردند.

روزنامه از قول یک مقام طالبان نوشته که اگر تحولات مانند آزادی زندانیان ادامه یابد، امکان پیشرفت میسر خواهد شد و ممکن است طالبان آتش‌بس موقت را تمدید کنند.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز مطلبی نشر کرده تحت عنوان، چگونه طالبان از جنگ یک ابر قدرت دوام آوردند، سختی و خونریزی.

به نوشتۀ روزنامه، طالبان در آستانۀ رسیدن به مهم‌ترین آرزوی خود یعنی خروج قوای امریکا از افغانستان قرار دارند، در حالی‌که، از دید نویسندۀ مطلب، این گروه نظریات افراطی سابق خود را چندان تغییر نداده‌اند. در ادامۀ مطلب آمده که طالبان از گذشتۀ خود در سال‌های ۱۹۹۰ اظهار ندامت نکرده‌اند. نویسنده گفته که گروه طالبان در آن سال‌ها به تروریستان بین‌المللی پناه داده بودند و علیه زنان و اقلیت‌ها از اعمال خشونت‌بار استفاده می‌کردند.

روزنامه می‌افزاید که طالبان تا هنوز ارزش‌های غربی را، که حکومت فعلی افغانستان بر آن استوار است، نپذیرفته‌اند.

نویسنده از قول امیر خان متقی رئیس­ دفتر رهبر ارشد طالبان نوشته، این منطق ندارد که بعد از این همه قربانی همه چیز به حال خودش باقی بماند. متقی در مصاحبه با نیویارک تایمز گفته که "حکومت فعلی بر پول خارجی، سلاح خارجی و تمویل خارجی" متکی است.

در ادامه از قول مقام‌های افغان و امریکایی آمده که فعلاً طالبان بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار جنگجوی فعال دارند و این‌که بعد از امضای موافقتنامه با امریکا، تبلیغات این گروه بیشتر شده و از دید نویسندۀ مطلب، لحن پیروزی را به خود گرفته است.

ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در پیام عیدی خود به روز چهارشنبه از موقف قوت سخن گفت و بی‌آنکه در بارۀ برقراری آتش‌بس و مذاکرات بین افغانان مشخصاً چیزی بگوید، خواستار قوی‌تر شدن صفوف جنگجویانش شد.

روزنامه در بخش دیگر مطلب خود گفته، بسیاری از قوماندانان طالبان که به‌خاطر تهیۀ این مطلب، با آن‌ها مصاحبه شده، گفته‌اند در ماه‌های بعد از حملۀ امریکا بر افغانستان در سال ۲۰۰۱ آن‌ها حتی تصور هم کرده نمی‌توانستند که دوباره به پا خیزند، اما قوماندانان طالبان به روزنامه گفته‌اند، وقتی‌که رهبران‌شان در پناهگاه‌های امن در پاکستان دوباره منسجم شدند، وضعیت تغییر کرد.

در مطلب آمده که آن‌ها با استفاده از فضای امن در پاکستان به حمله علیه قوای امریکا و متحدین ناتو پرداختند و در سال ۲۰۰۷ باز قد برافراشتند.

اکنون این گروه با ایالات متحده پیمان بسته است که نمی‌گذارد هیچ گروه تروریستی از خاک افغانستان علیۀ منافع امریکا و متحدان غربی‌اش کار گیرد، اما پرسش اصلی اکنون این است که آیا طالبان خواهند توانست از پس مبارزه با گروه‌های افراطی دیگر مثل داعش در افغانستان برآیند و وعدۀ را که به امریکا داده‌اند، عملی کنند؟