ارگ: رهایی بیشتر زندانیان طالبان به‌ برداشتن گام‌های مثبت این گروه بستگی دارد

حکومت افغانستان می‌گوید که رهایی بیشتر زندانیان گروه طالبان به‌کاهش خشونت و برداشتن گام‌های مثبت برای تامین صلح از سوی این گروه بستگی دارد.

حکومت افغانستان می‌گوید: پس از این، رهایی بیشتر زندانیان گروه طالبان به‌کاهش خشونت و برداشتن گام‌های مثبت برای تامین صلح از سوی این گروه بستگی دارد.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان امروز به رادیو آزادی گفت: "حکومت همواره در روند صلح گام نخست را برداشته؛ اما گروه طالبان خشونت را ترجیح داده است.

آقای فیصل افزود: "آینده به این مربوط است که گروه طالبان چه خواهد کرد، دوام خشونت از سوی طالبان بدون شک که به روند صلح کمک نخواهد کرد، اما یک توافق برای دوام آتش‌بس از سوی این گروه، می‌تواند باعث رهایی بیشتر زندانیان شود."

حکومت افغانستان دیروز ۹۰۰ زندانی گروه طالبان را رها کرد، روز دوشنبه هم ۱۰۰ تن از زندانیان این گروه از بند آزاد شدند.

رهایی زندانیان گروه طالبان پس از آن صورت گرفت که این گروه، سه روز عید را آتش‌بس اعلام کردند که در بدل آن رئیس جمهور محمد اشرف غنی آزادی دو هزار زندانی این گروه را دستور داد.

مبادلۀ تا ۵ هزار زندانی طالبان در بدل آزادی حدود یک‌هزار زندانی حکومت افغانستان از پیشرط‌های عمده برای آغاز مذاکرات بین افغانان خوانده شده.

براساس این توافق حکومت افغانستان تا اکنون بیش از هزار زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نزدیک به ۲۵۰ زندانی حکومت را آزاد کرده اند.