ترمپ بار دیگر بر 'خروج نیروهای امریکا از افغانستان' تاکید کرده است

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در کاخ سفید

انتظار می‌رود که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، موضوع پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور را در مبارزات انتخاباتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آن کشور، خیلی منعکس سازد.

زمانی‌که دیروز یک خبرنگار در قصر سفید از آقای ترمپ پرسید، آیا همۀ نیروهای امریکایی قبل از روز شکرگذاری یعنی ۹ نوامبر از افغانستان خارج می‌شوند؟

دونالد ترمپ پاسخ داد: "نه! من تاریخ تعیین نکرده‌ام، اما هرچه زودتر که مناسب باشد. در یک زمان کوتاه، اما در وقت مناسب. ما به حدود ۷۰۰۰ عسکر(در افغانستان) و حدود ۴۰۰۰ عسکر در عراق کاهش یافته‌ایم. ما پیشرفت زیاد می‌کنیم".

براساس توافقنامۀ که ۲۹ فبروی بین ایالات متحدۀ امریکا و طالبان امضا شد، در بدل تعهدات امنیتی از جانب طالبان، همۀ نیروهای امریکایی و خارجی در ۱۴ ماه از افغانستان خارج خواهند شد.

آرشیف، نماینده خاص امریکا و گروه طالبان در حال امضای موافقت‌نامه صلح در دوحه

براساس این توافق، شمار عساکر امریکایی در افغانستان باید در ۱۳۵ روز از نزدیک ۱۳هزار تن به حدود ۸۶۰۰ تن کاهش یابد. دونالد ترمپ در حالی از کاهش عساکر امریکایی به ۷۰۰۰ در افغانستان صحبت کرده که از امضای توافق بین امریکا و طالبان هنوز سه ماه هم نگذشته است.

رئیس جمهور امریکا در صحبت با خبرنگاران بار دیگر در مورد نقش عساکر امریکایی در افغانستان صحبت کرده گفت، عساکر این کشور در افغانستان تا حد زیاد نقش پولیس را ایفا کرده اند.

دونالد ترمپ گفت: "دیگر کافی است. آنها می‌دانند. ما صحبت‌های مثبت داریم. ما می‌خواهیم عساکر خود را به‌خانه برگردانیم. ما نه‌تنها در مورد آنجا (افغانستان) بلکه در مورد سایر کشورها هم صحبت می‌کنیم. ما همیشه می‌توانیم دوباره به‌آنجا برگردیم، ما اگر بخواهیم با تمام قدرت برمی‌گردیم. عساکر ما به حیث رزمندگان باز خواهند گشت. ولی اکنون ما به حیث پولیس هستیم. هدف ما پولیسی نیست، ما نیروهای رزمی هستیم".

براساس توافقنامۀ که ۲۹ فبروی بین هیئت امریکایی و نمایندگان سیاسی طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد، طالبان به‌کاهش خشونت‌ها در افغانستان متعهد شده اند و در بدل آن خروج نیروهای خارجی از افغانستان خارج خواهند شد.

سربازان امریکایی در افغانستان

اما حکومت افغانستان می‌گوید، طالبان نه‌تنها خشونت‌ها را کاهش نداده اند، بلکه آن‌را افزایش داده و حملات شان را بر نیروهای افغان دوبرابر کرده اند.

اما طالبان تاکید می‌کنند که توافقنانۀ دوحه باید توسط امریکا نیز عملی شود، پنج‌هزار زندانی این گروه آزاد شوند و راه برای گفتگوهای بین‌الافغانی هموار شود. این‌ها نکاتی اند که طالبان با اتکا بر آن به جنگ ادامه می‌دهند.

شماری از زندانیان گروه طالبان که به تازگی از سوی حکومت افغانستان رها شدند

اکنون که حکومت افغانستان امر رهایی ۲۰۰۰ زندانی طالب را در عید سعید فطر اعلام کرده و ۱۰۰۰ تن آنها روز یک‌شنبه از زندان‌ها آزاد شدند، دیده شود که بعد از آتش بس روزهای عید، آیا طالبان به کاهش خشونت‌ها گردن خواهند نهاد، یاخیر؟