ترمپ: وقت آن رسیده که افغان‌ها مسئولیت‌شان‌را خود بردوش گیرند

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می‌گوید، نیروهای کشورش در افغانستان به‌عنوان نیروی پولیس وظیفه انجام می‌دهند و وقت آن رسیده که این مسئولیت را خود افغان‌ها به‌دوش گیرند.

او این‌را امروز (چهارشنبه ۲۷ می) در حساب توییترش نوشت که خواهان برگشت همۀ سربازان امریکایی از افغانستان است، اما به‌گفته او وضعیت در آن‌کشور را به‌دقت نظارت خواهند کرد و در صورت نیاز مانند رعدوبرق قوی‌تر از پیش‌تر به‌افغانستان برخواهند گشت.

یک‌روز پیش از این هم رئیس جمهور امریکا در نشست خبری که در قصر سفید داشت گفت، ۱۹ سال در افغانستان بوده اند و فکر می‌کند بس است.

ترمپ افزوده که اگر بخواهند همیشه می‌توانند برگردند. او گفته هدفی مشخصی تعیین نکرده ولی افزوده که در فرصت مناسب چنین خواهد کرد.

رئیس جمهور امریکا گفت که در حال حاضر شمار نیروهای کشورش در افغانستان را به ۷۰۰۰ سرباز کاهش داده اند اما خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع که نام‌های شان‌را ذکر نکرده گفته اند در حال حاضر اندکی بیشتر از ۸۶۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان مستقر اند.

طبق موافقت‌نامۀ ایالات متحده و طالبان در ماه فبروری، تمامی نیروهای ایالات متحده ظرف چهارده ماه در بدل تعهدات امنیتی طالبان از افغانستان بیرون خواهند شد.

بر اساس این موافقت‌نامه، ظرف ۱۳۵ روز تعداد نیروهای امریکایی به ۸۶۰۰ خواهد رسید. کاهش خشونت، مبادلۀ زندانیان میان طالبان و حکومت افغانستان و آغاز مذاکرات بین افغانان از شرط‌های دیگر پیش از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان است.