نگرانی از افزایش افراد مسلح غیر مسئول و دزدی‌های مسلحانه در جوزجان

ولایت جوزجان در نقشه افغانستان

شماری از دکانداران شهر شبرغان از افزایش دزدی‌های مسلحانه در این شهر شکایت دارند.

انجنیر عتیق‌الله مالک عکاسخانه‌ای در شهر شبرغان است او به رادیو آزادی گفت که افراد مسلح خوشی‌های‌شان را با دود باروت و فیر مرمی تجلیل می‌کنند.

اموال دکان عتیق‌الله که در مقابل خانه فرمانده پولیس جوزجان است در شب عید سعید فطر دزدیده شده است.

او گفت: "وقتی فیرهای شادیانه می‌شود با استفاده از فرصت دکان‌ها و خانه ها را به غارت می‌برند. اگر نه دکان من در شهرشبرغان روبه‌روی خانه فرمانده امنیه پولیس است که تمام اموال را آنرا دزدیده اند."

او گفت موضوع را با تمام اسناد و مدارک به مدیریت مبارزه با جرایم جنایی ارائه کرده ولی تاکنون کوچک‌ترین اقدامی از جانب مقام‌های محلی صورت نگرفته است.

فعالان جامعۀ مدنی جوزجان می‌گویند که شب‌هنگام شلیک‌های خودسر و هوایی پوشش خوبی برای دزدی‌های مسلحانه و غافل‌گیر شدن پولیس است.

عبدالقادر فولاد فعال مدنی در شهر شبرغان به رادیو آزادی گفت: "ما چندین بار موضوع ر ابا مسئولان شریک ساختیم، اگرجلو افراد مسلح غیرمسئول گرفته نشود نگرانی بی‌شماری را در میان مردم به بار خواهد آورد."

با این حال عبدالواحد وجدان فرمانده پولیس جوزجان از تلاش‌های پولیس برای تأمین امنیت جان و مال مردم در شهر شبرغان سخن می‌زند.

وی به رادیو آزادی گفت که برای تفکیک گلوله باری‌های هوایی از شادیانه هایی چون پتاقی، پولیس با جدیت تمام پتاقی‌ها و تفنگ‌های سامان بازی کودکانه را از بازار جمع آوری می‌کند.

او افزود: "ما پتاقی فروشی هایی را که در بازار بود بازرسی کردیم و پتاقی‌های‌شان را جمع آوری نمودیم. در باره فیر‌های شادیانه امروز هم مردم در نزدما آمده بودند اما در این مورد فعلاً چیزی گفته نمی‌توانیم."

فیرهای شادیانه تنها مردم جوزجان را نگران نساخته بلکه مردم در دیگر ولایات نیز از این بابت نگران اند.

سلطان سنجر ولسوال اندخوی فاریاب نیز با تأیید این مشکل به رادیو آزادی گفت: "اشاره من به تفنگ دارانی است که از دیگر ولسوالی‌ها غیر مسئولانه به ولسوالی اندخوی آمده با فیر شادیانه در شهر مشکل و وحشت ایجاد کرده اند که این کار آن‌ها به بدنامی ما تمام می‌شود."

فیرهای شادیانه در شب‌های عید سعید فطر در ولسوالی المار فاریاب، ولایت تخار، بلخ، جوزجان و سرپل چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.

اما آمار دقیق تلفات در دست نیست.

رادیو آزادی خواست در این مورد نظر سخنگوی وزارت امور داخله را داشته باشد اما با تلاش‌های مکرر موفق به این کار نشد.