قنسولگری افغانستان کشته شدن افغان‌ها در یزد ایران را بررسی می‌کند

موتر تخریب شده در یزد ایران که در این سه افغان کشته و چهار تن زخمی شدند.

حکومت افغانستان یک روز پس از آن به کشته شدن شماری از مسافران افغان در یک موتر واکنش نشان داد که ویدیو‌های این رویداد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان آمده که به سفارت این‌کشور در تهران و جنرال قنسولگری افغانستان در زاهدان سفارش داده شده تا رویداد را از نزدیک بررسی کنند.

در خبرنامه همچنان آمده است، در موتری که آتش گرفت ۱۳ تن از شهروندان افغانستان سوار بودند که ۳ تن‌شان جان دادند و ۴ تن دیگر هم زخم برداشتند.

عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران، به روز جمعه ۵ جون به رادیو آزادی گفت، اقدام نخست آن‌ها انتقال اجساد به افغانستان و معالجۀ زخمی‌های رویداد است.

غفور لیوال سفیر افغانستان در ایران

او گفت: "همین اکنون با یک هیئت سفارت در راه رفتن به سوی یزد استم. آنجا با زخمی‌های رویداد و مسئولین ولایتی گفت‌وگو خواهیم کرد که حادثه چگونه اتفاق افتاد. ارتباط میان مراجع دیپلوماتیک دو کشور وجود دارد. اقدام نخست ما انتقال اجساد و کمک برای معالجۀ زخمی هاست."

خبرگزاری دولتی ایران گزارش داده که حادثه چهارشنبه، ۳ جون رخ داد و شماری از سرنشینان موتر، با آنکه زخمی بودند از محل رویداد فرار کردند.

شماری از رسانه‌ها به نقل از نجات یافته‌ها گزارش داده اند که رانندۀ موتر به دستور پولیس برای توقف، توجه نکرد و به حرکت دادن موتر ادامه داد.

در گزارش‌ها این هم گفته شده که موتر در نتیجۀ تیر اندازی پولیس ایران آتش گرفت. اما این گزارش‌ها تا هنوز از سوی منابع مستقل تأیید نشده است.

خبرگزاری دولتی ایران به نقل از مقام‌های آن کشور گزارش داده که موتر حامل مسافران افغان، با موانع آهنین کنار سرک برخورد کرد و سپس آتش گرفت.

این حادثه در حالی در ایران رخ داده که تحقیق در مورد برخورد مرزبانان ایرانی با گروۀ از مهاجران افغان تا هنوز تکمیل نشده است.

به نقل از مقام‌ها و شاهدان، ده‌ها تن از شهروندان افغانستان از سوی مرزبانان ایرانی لت و کوب و شکنجه شدند و سپس برای آنها دستور داده شد تا خود را به هریرود بیندازند.

به هدف بررسی این رویداد، به تازگی یک هیئت ایرانی با دیدار از کابل به مقام‌های افغان اطمینان داد که تحقیق در مورد این رخداد را تکمیل خواهد کرد.