واشنگتن پست: امریکا از دشمنِ شکست می‌خورد که تا حدی زیاد آنرا شکست داده بود

شماری از روزنامه های جهان

  • واشنگتن پست

روزنامۀ واشنگتن پُست به مأموریت نظامی نیرو‌های امریکایی در افغانستان پرداخته که دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده گفته آنرا به پایان می‌رساند.

روزنامه در این مورد نظریات دو کارشناس امریکایی را بازتاب داده است. در مطلب آمده که تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا برای خروج نیرو‌های امریکایی تا پایان امسال از افغانستان به مثابۀ "تسلیمی شرم آور" است؛ یعنی به گفتۀ نویسندگان امریکا از دشمنِ شکست می‌خورد که تا حدی زیاد آن را شکست داده بود.

ایالات متحده امریکا در ۲۰۰۱ میلادی پس از حمله‌های مرگبار یازدهم سپتمبر که منجر به کشته شدن چند هزار نفر شد، به افغانستان نیرو فرستاد.

شبکۀ القاعده مسئول حمله شناخته شده بود. در آن زمان طالبان رهبری این شبکه را در افغانستان پناه داده بود.

اما پس از به قدرت رسیدن دونالد ترمپ در امریکا، او مکرراً خواستش را در مورد خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان ابراز کرد.

یکی از نکات عمده در توافق‌نامۀ صلح که میان امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری امضاء شد، آغاز مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان است. ترمپ بارها گفته که اردوی امریکا نقش پولیس را در افغانستان بازی می‌کند.

اما هر دو تحلیلگر امریکایی در مطلب روزنامۀ واشنگتن پست گفته اند که نیرو‌های امریکایی در افغانستان نه برای آبادی آن کشور تلاش دارند و نه هم وظیفه پولیس را در آنجا انجام می‌دهند، بلکه آن‌ها در برابر دشمنِ مبارزه می‌کنند که هنوز هم طرح حمله بر امریکا و مردم آن کشور را می‌ریزند.

به گفته این دو تحلیلگر، نیرو‌های امریکایی به تنهایی قادر به مبارزه با این دشمن اند.
در ادامۀ مطلب هشدار داده شده که اگر نیرو‌های امریکایی پیش از وقت از افغانستان بیرون شوند، آسیب آن به افغان‌ها نه بلکه به امریکایی‌ها خواهد رسید.

میچ مکانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنای امریکا هم به تازگی گفت که در مورد خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان نباید، به گفتۀ او، اشتباهات ادارۀ قبلی امریکا تکرار شود.

  • فارن پالیسی

نشریۀ فارن پالیسی در مورد حملات اخیر شاخۀ خراسان گروه داعش در افغانستان نوشته است.

داعش مسئولیت حملۀ ۲۵ مارچ بر عبادتگاه سیکهـ‌ها در کابل، حمله دوازدهم ماه می بر مراسم جنازه در ولسوالی خیوه ننگرهار، حملۀ ۳۰ می بر موترِ حامل کارمندان تلویزیونِ خصوصی خورشید و حملۀ سه‌شنبه گذشته بر مسجد وزیر محمد اکبر خان در شهر کابل را پذیرفت.

در این حملات ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند. تازه‌ترین قربانی حملۀ گروه داعش در افغانستان، مولوی محمد ایاز نیازی خطیب مسجد وزیر اکبر خان بود.

شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش در ۲۰۱۵ میلادی در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان ظهور کرد. گروه دولت اسلامی معروف به داعش یکسال پیش از آن مناطق وسیعی را در سوریه و عراق تصرف کرده بود اما اکنون این گروه اکثریت مناطق تحت کنترل خود در این دو کشور را از دست داده است.

در مطلب آمده است که روابط میان گروه داعش و شاخۀ ولایت خراسان این گروه در افغانستان را زیر سؤال برده و به اظهارات توماس روتیک یکی از مؤسسان شبکۀ تحلیلگران افغانستان اشاره کرده است.

روتیگ گفته که داعش و شاخۀ ولایت خراسانش در افغانستان از نگاه جغرافیایی تفاوت زیاد دارند، اما جنگجویان‌شان حملات انفرادی را راه اندازی می‌کنند و زیر یک بیرق مسئولیت حملات را می‌پذیرند و همین راه تروریسم داعش است.

با وصف نگرانی، مقام‌های امریکایی و ناتو گفته اند تلاش می‌کنند تا داعش نتواند خلافت شکست خورده‌اش در شرق میانه را در افغانستان احیا کند.