سفارت امریکا روی باز شدن مسیرهای افغانستان-پاکستان صحبت می‌کند

آرشیف، بندر تورخم

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید، سفارت امریکا وعده سپرده که برای باز نگهداشتن مسیر افغانستان-پاکستان برای صادرات افغانستان با اسلام‌آباد صحبت خواهد کرد.

امین بابک مسئول رسانه‌های این اتاق به رادیو آزادی گفت، در حال حاضر که فصل میوه‌ها و سبزی‌ها در افغانستان است، پاکستان راه‌های مرزی خود با این کشور را بسته است و اجازه نمی‌دهد تا این محصولات به آن کشور صادر شود.

وی می‌گوید که روز گذشته مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری و شماری از تجار با معاونیت سفارت امریکا از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کرده و سفارت امریکا اطمینان داده است که با سفارت پاکستان در کابل روی این موضوع صحبت خواهد کرد.

بابک می‌گوید، پاکستان همه‌ساله در همین فصل سال راه‌های مرزی‌اش را به روی افغانستان می‌بندد و از این موضوع به عنوان فشار کار می‌گیرد.

به‌گفته بابک، حکومت افغانستان این موضوع را با جانب پاکستان به گونه جدی مطرح کرده است، اما تا حال نتیجه نداده است.

او همچنان از حکومت افغانستان می‌خواهد تا در داخل افغانستان برای محصولات این کشور سردخانه‌ها ایحاد کند تا از گندیده شدن میوه و سیزی‌ها جلوگیری شود و همچنان پس از سپری شدن فصل میوه‌ها و سبزی‌ها، این محصولات با قیمت بلند به کشورهای همسایه صادر شود.

تجار افغان نیز به این باور است که به دلیل بسته ماندن مسیرهای پاکستان سبزی‌ها و میوه‌ها در حال از بین رفتن است و اگر راه‌های مرزی با پاکستان باز نشوند. آنان میلیون‌ها دالر خساره خواهند دید.