حکومت افغانستان: گروه طالبان باید بدون قید و شرط مذاکرات را آغاز کند

اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان مسلح در قطر

حکومت افغانستان با اشاره به آزادی سه هزار زندانی طالبان تاکید می‌کند که گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان باید بدون قید شرط آغاز شود.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی این کشور می‌گوید که حکومت افغانستان برای آغاز این مذاکرات آماده است و باید در این مورد دیگر تاخیر صورت نگیرد.

آقای فیصل روز سه‌شنبه در نشست خبری در کابل گفت که حکومت افغانستان انتظار دارد که گروه طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح اقدام کند: "بدون قید و شرط و بدون تاخیر آغاز مذاکرات بحث دیگری در روند صلح است. ما آمادگی کامل را از آدرس خود اعلام کرده‌ایم. تیم همه‌شمول مذاکره‌ کننده آماده شده است. مهم است که طالبان نیز از آدرس خود در این زمینه اقداماتی داشته باشند تا این پروسه به پیش برود."

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل همچنین می‌گوید که سه‌هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان آزاد شده و طالبان تا حالا ۲۷۷ زندانی حکومتی را رها کرده‌اند.

او از طالبان خواست که خشونت‌ها را بیشتر کاهش دهند و تمام زندانیان حکومتی و غیرنظامی را آزاد کنند.

در همین حال عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز گفته که حکومت افغانستان آماده آغاز گفت‌وگوهای صلح است.

آقای عبدالله روز دوشنبه در نشست بین‌المللی در مورد کمک‌های جامعه جهانی به تامین صلح در این کشور گفت که حکومت برای تحقق صلح از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

او در صفحه فیسبوک خود نوشته که از طالبان نیز انتظار دارد که با استفاده از فرصت به میان آمده برای برآورده شدن خواست مردم تلاش کنند.

در همین حال شهزاده مسعود، فعال سیاسی می‌گوید که شرایط برای آغاز مذاکرات صلح بین حکومت و گروه طالبان فراهم است و نباید هیچ نوع بهانه‌جویی از سوی هیچ جناحی صورت گیرد: "نسبت به هر زمان دیگر شرایط برای آغاز گفت‌وگوها میان افغان‌ها برابر است. رهایی زندانیان از هر دو طرف صورت گرفته و باید بیشتر سرعت یابد. باید تلاش شود که این مذکرات در کشوری صورت بگیرد که تجربه کافی در باره گفت‌وگوهای صلح داشته باشد."

طالبان در مورد خواست آغاز مذاکرات ابراز نظر نکرده‌اند، اما پیش از این آغاز مذاکرات میان‌افغان‌ها را مطابق توافق‌نامه صلح با امریکا وابسته به رهایی پنج‌هزار زندانی‌شان دانسته‌اند.

اما عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی ابراز امیدواری کرده که آمار رها شدگان از زندان تا روز آغاز مذاکرات تکمیل شود و یا به حدی برسد که برای دو طرف قابل قبول باشد.