تحقیق: وضع محدودیت بخاطر شیوع کووید۱۹ جان ۳ میلیون نفر را نجات داده است

در حالیکه بسیاری کشورها بعد از چندین ماه قرنطین و محدودیت‌ها فعالیت اقتصادی خود را به تدریج از سر می‌گیرند، بررسی‌های علمی جدید می‌گویند که محدودیت‌هایی که در ابتدای شیوع ویروس کرونا وضع شد زندگی میلیون‌ها انسان را نجات داده است.

ولی منتقدین می‌گویند که محدودیت‌های شدید خود هم خطرهای چون عدم رسیدگی به بیماران امراض دیگر، افزایش موارد خودکشی، خشونت خانوادگی، بیکاری، فقر و سوء تغذیه به دنبال دارند.

افزایش تفاوت اقتصادی، مختل ساختن تعلیم و آموزش و بی باور ساختن مردم نسبت به آینده از ضررهای دیگر قیود و قرنطین پنداشته می‌شود.

بحث‌های جریان دارد که برای کاهش مشکلات اقتصادی در جهان که ده‌ها میلیون نفر را محتاج قوت روزانه خود ساخته محدودیت‌ها چقدر زودتر باید برداشته شوند.

اما نتایج بررسی‌های تازه که در بریتانا و امریکا انجام شده نشان می‌دهد که وضع به موقع محدودیت‌ها در ابتدای شیوع ویروس کرونا یک اقدام درست برای حفاظت صحت عامه و نجات زندگی مردم بوده است.

یکی از این بررسی‌ها که از سوی محققان امپریال کالج لندن انجام و نتایج آن در مجله نیچر یا طبیعت نشر شده می‌گوید محدودیت‌هایی که تا تاریخ چهارم می ادامه یافت زندگی سه میلیون انسان را در یازده کشور اروپایی به شمول ایتالیا ، اسپانیا، فرانسه، جرمنی، بریتانیا، بلجیم، اتریش، دنمارک، ناروی، سویس و سویدن نجات داده است.

یک بررسی دیگر از سوی پوهنتون کالیفرنیا برای مطالعه مداخلات غیر دوایی در برابر شیوع ویروس کرونا در چین، ایران، کوریای جنوبی، ایتالیا، فرانسه و امریکا انجام شده است.

یکی از شفاخان های ایتالیا

نتایج این بررسی که آن‌هم در مجله نیچر نشر شده می‌گوید محدودیت‌هایی که در این شش کشور وضع شد از صد‌ها میلیون مورد محتمل سرایت جلوگیری کرده است.

سلومان هسیانگ که این بررسی را رهبری کرده است می‌گوید اقدامات جهانی برای متوقف ساختن شیوع، جان‌های بیشتر را در یک مدت کوتاه تر نسبت به هر زمان گذشته نجات داد.

محققان این بررسی دریافته اند که روش‌های جلوگیری از سرایت ویروس، انتشار شیوع را به گونه قابل ملاحظه و چشم گیر کند ساخته است.

در این حال برخی مقام‌ها بخصوص در جاهایی که انتشار مجدد ویروس کرونا دیده می‌شود روی از سرگیری قیود فکر می‌کنند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز شنبه گذشته گفت که اگر مردم به نادیده گرفتن مقررات صحی ادامه دهند محدودیت‌های شدید دوباره وضع خواهد شد.

ایران که محدودیت‌های وضع شده بخاطر شیوع ویروس کرونا را از اواسط ماه اپریل به تدریج کاهش داد، در چند هفته اخیر افزایش آنی در میزان ابتلا و مرگ و میر روزانه داشته و یک بار دیگر به آمار ماه اپریل برگشته است.

بسیاری کارشناسان به این باوراند محدودیت‌های وضع شده و رعایت فاصله جسمی نباید چون یک دکمه پنداشته شود که آنرا خاموش و روشن ساخت بلکه باید چون یک چرخ دانسته شود که سرعت آنرا حسب لزوم سریع‌تر یا کندتر ساخت.

داکتر انتونی فاوچی کارشناس ارشد امریکا در بخش بیماری‌های ساری در این اواخر به ارتباط احتمال موج دوم شیوع ویروس کرونا گفت پیش‌بینی آینده ناممکن است ولی یک چیزی را که می‌دانیم این است که ویروس کرونا در فصل زمستان میان طبقه نادار مردم منتشر خواهد شد.