جرمنی مسکو را متهم به صدور دستور یک قضیه قتل در برلین کرد

اعتراضات در مقابل سفارت جرمنی در گرجستان بخاطر قتل زلیم خان خانگوشویلی که در ۲۳ آگست ۲۰۱۹ در برلین کشته شد. September 10 2019

سارنوالان جرمنی یک فرد روسی را که گمان می‌رود سال گذشته یک مرد گرجستانی چچن تبار بنام زلیم خان خانگوشویلی را در برلین کشته است رسماً به قتل متهم کرده گفتند که دستور این قتل از سوی حکومت روسیه صادر شده است.

قتل زلیم خان خانگوشویلی که بتاریخ ۲۳ اگست در روز روشن در پایتخت جرمنی صورت گرفت روابط برلین و مسکو را تیره ساخت.

جرمنی در ماه دسمبر گذشته دو دیپلومات روسی را به دلیل عدم همکاری در تحقیقات اخراج کرد.

سارنوالان فدرالی جرمنی روز پنج‌شنبه (۱۸ جون) این فرد روسی را بنام وادیم کی معرفی نموده به قتل و داشتن اسلحه غیرقانونی متهم کردند.

سارنوالان افزودند که نامبرده قبل از اواسط ماه جولای سال گذشته از سوی حکومت مرکزی فدراسیون روسیه موظف شده بود تا زلیم خان خانگوشویلی را که زمانی در برابر نیروهای روسی در چچن جنگیده بود از بین ببرد.

هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی

هایکو ماس وزیرخارجه جرمنی بعد از این اعلان سارنوالان گفت که سفیر روسیه دیروز پنج‌شنبه یکبار دیگر به مقر وزارت خارجه دعوت شد تا موضع‌گیری برلین بدون شک و تردید به جانب روسی واضح‌تر بیان شود و این‌که جرمنی در بارۀ اقدامات بیشتر در مورد این قضیه حق خود را محفوظ نگه می‌دارد.

اما رسانه‌های روسی سپس از قول سفیر این کشور در برلین گزارش دادند که اگر جرمنی اقدامات جدید نسبت به این قضیه اتخاذ کند با واکنش مسکو روبه‌رو خواهد شد.

سرگی نیخاییف سفیر روسیه در جرمنی اتهام کشته شدن زلیم خان خانگوشویلی به دستور مسکو را بی‌اساس خوانده رد کرد.

زلیم خان چهل ساله که از چندین حمله سوء قصد نجات یافته بود، در جنگ دوم چچن در اوایل سال ‌های ۲۰۰۰ در کنار جدایی طلبان در برابر نیروهای روسی جنگیده بود.