وزارت صحت عامه افغانستان: شمار مبتلایان ویروس کرونا در حالت تعادل قرار دارد

بیمار 'کووید-۱۹' در شفاخانۀ در ولایت لغمان

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در حال حاضر در این کشور در حالت تعادل قرار دارد.

به‌گفته معین این وزارت، شمار موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در این کشور نسبت به هفته‌های قبل کاهش یافته است.

اما این وزارت هشدار می‌دهد که اگر مردم توصیه‌های صحی را جدی نگیرند، ممکن است شمار مبتلایان به این ویروس بار دیگر افزایش یابد.

بر اساس آمارهای روزانه وزارت صحت عامه افغانستان، در چند روز اخیر از میان نمونه‌هایی که در آزمایشگاه‌های 'کووید-۱۹' در این کشور آزمایش می‌شوند، کمتر از ۵۰ درصد شان مثبت تشخیص می‌شوند. این آمار در هفته‌های پیش از ماه رمضان بیش از ۵۰ درصد بود.

وزارت صحت عامه می‌گوید، بر اساس سه شاخص از جمله شمار آزمایش‌هایی که صورت می‌گیرد، تعداد بیماران بستری در شفاخانه‌های 'کووید-۱۹' و مراجعه افراد دارای نشانه‌های 'کووید-۱۹' به شفاخانه‌ها در حال حاضر از نظر ابتلا به ویروس کرونا در "حالت تعادل" قرار دارد.

شفیق‌الله شهیم، معین مالی و اداری وزارت صحت

شفیق‌الله شهیم، معین مالی و اداری وزارت صحت عامه روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: "نظر به ارقامی‌که مقایسه می‌کنیم، واقعات ویروس کرونا در هفته‌های بعد از عید رمضان افزایش یافت و فعلاً این واقعات در حالت میلان مناسب است. امیدوار هستیم که همین‌گونه ادامه یابد و در هفته‌های آینده کاهش یابد. ارقامی‌که روزانه به دست می‌آوریم امیدوار کننده است."

اما این امیدواری وزارت صحت عامه به همکاری و رفتار مردم مربوط می‌شود.

اکمل سمسور، سخنگوی این وزارت در نشست خبری مشترک با معین وزارت صحت هشدار داد که اگر مردم توصیه‌های صحی را جدی نگیرند، ممکن آمار ابتلا بار دیگر افزایش یابد.

آقای سمسور افزود: "اگر ما احتیاط کنیم و سفارش‌های وزارت صحت عامه را در نظر بگیریم، ممکن است ما به سوی سیر نزولی برویم و واقعات بسیار کاهش یابد، اما اگر مردم بی‌احتیاطی کنند، شاید ما شاهد این باشیم که واقعات بسیار زیاد شود."

در یک شبانه روز گذشته ۳۲۴ مورد جدید ویروس کرونا در افغانستان ثبت شده‌است. در این مدت ۲۰ تن جان باخته و ۴۱۹ تن بهبود یافته‌اند. شمار کلی مبتلایان به ۲۹ هزار و ۴۸۱ مورد رسیده و شمار جان باختگان هم شده ۶۱۸ نفر، اما آمار همه بهبود یافتگان به مرز نزدیک به ۱۰ هزار تن رسیده‌است.

معین وزارت صحت عامه می‌گوید که در حال حاضر در تمام افغانستان ۲۶۵ دستگاه تنفس مصنوعی وجود دارد و این شمار تا یک ماه دیگر به ۹۰۰ خواهد رسید.

بیماران 'کووید-۱۹' در کابل

این وزارت در چهار ماه اخیر از ۱۵ میلیون دالر اختصاص یافته از سوی حکومت برای مبارزه با ویروس کرونا نزدیک به ۱۳ میلیون آن را مصرف کرده‌است. همچنین این وزارت از ۱۰۰ میلیون افغانی بودجه ملی تا حال ۳۶ میلیون آن را به مصرف رسانده است.

مسئولان وزارت صحت می‌گویند که از بیش از ۱۰۰ میلیون دالر کمک بانک جهانی برای مبارزه با 'کووید-۱۹'، قرار است ۵۱ میلیون دالر امسال مصرف شود.

از سویی هم، این وزارت تأکید می‌کند که ۴۰ میلیون دالر کمک بانک توسعه آسیایی نیز ظرف ۱۸ ماه آینده برای مبارزه با ویروس کرونا مصرف خواهد شد.