سازمان صحی جهان: ۱۸۳ هزار مورد کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت در جهان ثبت شده است

بیمار ویروس کرونا در برازیل

سازمان صحی جهان از افزایش بی‌سابقۀ ابتلای روزانه به ویروس کرونا در دنیا خبر داد.

این سازمان روز دوشنبه گفت که ۱۸۳ هزار مورد جدید کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت در سراسر جهان و اکثریت نزدیک به اتفاق در ایالات متحده و برازیل ثبت شد.

شمار مبتلایان در برازیل به یک میلیون نفر و جان باختگان به ۵۰ هزار نفر رسیده است.

تدروس ادهانوم گبریاسوس، رئیس سازمان صحی جهان گفت که جهان در مرحلۀ خطرناکِ جدید قرار دارد. بسیاری مردم از ماندن در خانه خسته شده‌اند، کشورها به سوی گشودن جوامع و اقتصاد‌های خود روی آروده‌اند ولی ویروس هنوز هم با سرعت انتشار می‌یابد.

تدروس آدهانوم گبریاسوس، رئیس سازمان صحی جهان

او افزود که "ویروس کرونا هنوز هم مرگبار است و اکثریت مردم هنوز هم آسیب‌پذیر اند."

برخی کشورهای که در برابر موجِ اول شیوع کووید-۱۹ با موفقیت مبارزه کردند، اکنون سعی دارند که شیوعِ این وبا در برخی محل‌ها را مهار کنند.

مسئولان در پیکنگ پایتخت چین با راه اندازی معاینات وسیع و قرنطینِ برخی محله‌های رهایشی سعی کرده‌اند که از شیوع مجددِ ویروس کرونا که از بازار عمده فروشی مواد خوراکی نشئت کرده، جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، در جرمنی بازارها با بسیار احتیاط دوباره گشوده شده‌اند.

اما به اساس گزارش‌ها، بیش از هزار کارگر یک بازار گوشت فروشی مثبت تشخیص شده‌اند که در نتیجه آن‌ها و هزاران نفر دیگر قرنطین شده‌اند.

به تازگی، داکتران در بریتانیا گفتند که دوای دگزامتازون حالِ بیمارانی را که وضعیت صحی‌شان وخیم بوده، بهبود بخشیده است.

داروی دگزامتازون

نتایج استفاده از این دوا در بریتانیا نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر آنعده از بیماران که از دستگاه‌های تنفسی کار می‌گرفتند یک بر سه و از آنانی را که از آکسیجن استفاده می‌کردند یک بر پنج کاهش داده است.

این دوا در کاهش التهابی که یک عارضۀ جانبی خطرناک واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس است، کمک می‌کند.

اما سازمان صحی جهان هشدار می‌دهد که برای جلوگیری از ابتلا نمی‌توان از این دوا استفاده کرد و برای موارد خفیف هم استفاده نمی‌شود.

مارک ریان از مسئولان برنامۀ عاجل سازمان صحی جهان می‌گوید: "این دوای بسیار نیرومند ضد التهاب است."

او می افزاید: " این دوا کسانی را که در وضعیت بسیار وخیم قرار داشته باشند، می‌تواند نجات دهد، کسانیکه شش‌ها یا نظام قلبی و رگ‌های‌شان بسیار ملتهب باشد. "

دگزامتازون اولین دوای است که موثر بودن آن برای موارد وخیم بیماران کووید-۱۹ از نگاه علمی ثابت شده است.

از سوی دیگر سازمان غذایی جهان ملل متحد می‌گوید، اگر کمک مالی بیشتر دریافت نکند مجبور خواهد شد که رسانیدن محموله‌های غذا به مردم نیازمند را متوقف کند.

ثبت نام زنان و کودکان برای بدست آوردن کمک سازمان جهانی غذا

این سازمان می‌گوید، در حالیکه شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های اقتصادی و انتقال اموال در جهان را مختل کرده است، از طریق طیاره‌ها به ۱۳۲ کشور کمک غذایی می‌رساند. اما این ماموریت با خطر روبه رو است.

الیزابت بیرز، سخنگوی این سازمان گفت که اگر تا پایان هفتۀ اول ماه جولای کمک مالی قابل ملاحظه دریافت نکنند، اکثریت پرواز‌های کمک بشری خود را تا آخر ماه جولای متوقف خواهند کرد.

وی می‌افزاید که شیوع ویروس کرونا ضرورت کمک رسانی بی‌سابقه را ایجاب کرده است. به گفتۀ او، در حالیکه علایم از کاهش انتشار این وبا دیده نمی‌شود، کمک‌ها، که شدیداً به آن نیاز است نباید متوقف شوند.

برنامۀ خوراکی ملل متحد می‌گوید، برای ادامۀ عملیات کمک رسانی خود تا پایان سالجاری به تقریباً یک میلیارد دالر نیاز دارد. اما اکنون تنها کمتر از ۲۰ فیصد این مقدار پول را در اختیار دارد.

رهبران اتحادیۀ اروپا مذاکرات خود در بارۀ طرح احیای اقتصاد بعد از شیوع ویروس کرونا را آغاز کرده‌اند. این در حالیست که این اتحادیه با بزرگ‌ترین رکود اقتصادی در تاریخ خود رو به رو است.

اورزلا واندرلین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا

اورزلا واندرلین، رئیس کمیسیون اروپا از تأسیس صندوق مالی ۷۵۰ میلیارد یورو برای کمک با کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا حمایت کرد تا اقتصاد خود را به دنبال تعطیل گسترده بهبود بخشند.

او گفت: "این پلان صرف برای کمک با کشورهای نیست که اقتصاد شان از ویروس کرونا سخت آسیب دیده است بلکه با کشورهای هم کمک می‌کند که اقتصاد آن‌ها به گونۀ غیرمستقیم سخت متاًثر شده است."

قرار است رهبران اتحادیۀ اروپا در بارۀ تفصیلات این بسته اقتصادی در ماه جولای گفت‌وگو کنند.

واکسین‌هایی که برای جلوگیری از کووید-۱۹ در چین روی آن کار می‌شود، بعد از این که در مرحلۀ اول و دوم مصونیت آن برای استفادۀ بشر ثابت شد، اکنون برای مرحلۀ سوم آزمایشات کلینیکی آماده شده‌اند.

یکی از تولید کنندگان این واکسین‌ها گفت که مرحلۀ سوم خارج از چین جایی که شمار بیماران بسیار باشد، انجام خواهد شد تا موثریت بهتر ارزیابی شود.

تحقیق کنندگان چینایی گفته اند که آن‌ها تغییرات قابل ملاحظۀ را در ویروس کرونا که ساختن واکسین را دشوار کند، ملاحظه نکرده‌اند.

تحقیقات برای ساخت واکسین ویروس کرونا

شین شو، رئیس انستیتوت تولیدات بیولوژی ووهان گفت: "این ویروس مانند انفلونزا نیست. در ویروس انلفونزا ما دریافته ایم که انتی ژن‌ها زود تغییر می‌کنند و با بسیار سرعت در حال جهش اند. ولی در مورد این ویروس ما دلیلی نداریم که مانند انفلونزا باشد."

برای جلوگیری از کووید-۱۹ روی تقریباً ۱۵۰ واکسین در جهان کار جریان دارد. ولی توقع می‌رود که رسیدن به مرحلۀ تأیید و توزیع یکی از این واکسین‌ها، دست کم یک سال را در برگیرد.