رسم گذشت نظامی برای بزرگداشت از سالگرد پیروزی در روسیه

روسیه امروز چهارشنبه پیروزی‌اش در جنگ دوم جهانی را با مراسم شاندار و رسم گذشت نظامی تجلیل می‌کند. این مراسم هر سال در نهم ماه می برگزار می‌شود ولی امسال به سبب تهدید ویروس کرونا تا امروز ۲۴ جون به تعویق افتاد.

این مراسم بزرگداشت از ۷۵ مین سالگرد پیروزی اتحاد شوروی سابق در جنگ دوم جهانی علیه آلمان نازی در سال ۱۹۴۵ است.

تجلیل از جشن پیروزی، امسال برای پوتین به این سبب از اهمیت بیشتر برخوردار است که این مراسم چند روز پیش از یک رأی‌گیری عمومی برگزار می‌شود که در آن مردم به یک تعدیل بحث برانگیز در قانون اساسی روسیه رأی خوهند داد. چنین تعدیل در قانون می‌تواند منتج به آن شود که پوتین بار دیگر خودش را نامزد انتخابات ریاست جمهوری نموده و تا سال ۲۰۳۶ در قدرت بماند.

این رأی‌گیری عمومی قرار بود به تاریخ ۲۲ اپریل دایر شود ولی به سبب گسترش ویروس کرونا معطل شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه حین تماشای رسم گذشت نظامی که به مناسب روز پیروزی برگزار شده است.

پوتین که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ رئیس جمهور روسیه شد، شانزده سال از بیست سال گذشته را رئیس جمهور و فقط چهار سال آنرا صدراعظم روسیه بوده است. وی در این مدت به نحوی پرستیژ روسیه را احیا کرده و حس وطندوستی در روس‌ها را تقویت بخشیده است.

به تاریخ ۱۴ جون یک کلیسای جدید در نزدیکی مسکو به هدف بزرگداشت از ۷۵ مین سالگرد ختم آنچه کرملین آنرا "جنگ بزرگ وطندوستی" می‌نامد احداث شد، جنگی که در آن بیش از ۲۰ میلیون عسکر اتحاد شوری سابق و اتباع روسی کشته شدند.

ولی جشن پیروزی امروز در میدان سرخ مسکو که در آن حدود سیزده هزار نیرو از ۱۳ کشور، بیش از ۲۰۰ عراده نظامی به شمول تانک‌ها و زره‌پوش‌ها و ۷۵ طیاره تبارز قدرت روسیه را خواهند کرد، شدیداً تحت سایه هراس موجود از ویروس کرونا در آمده است.

روسیه تا حال ابتلای ۶۰۰،۰۰۰ تن به ویروس کرونا را ثبت کرده که سومین بزرگ‌ترین رقم مبتلایان در جهان است. شمار قربانیان ویروس کرونا در روسیه هشت هزار نفر گزارش شده که گفته می‌شود این رقم می‌تواند خیلی بلندتر باشد.

رسم گذشت نظامی در روسیه

با وجود آنکه روسیه در چند هفته اخیر محدودیت‌های شدید وارده به سبب ویروس کرونا را از میان برداشته است ولی رقم مبتلایان تازه تشخیص شده در این کشور هنوز هم بلند بوده و روزانه به هفت هزار نفر می‌رسد.

تدابیر طبی برای مصون بودن شرکت کنندگان در مراسم پیروزی امروز خیلی جدی بوده است. همه سربازانی که در مراسم رسم گذشت امروز شرکت می‌کنند در جریان تمرینات در قرنطین بوده و قبل از مراسم امروز معاینه شده اند و هر آنکه در محل رسم گذشت نظامی برای تماشا هم حضور می‌یابد باید معاینه شده باشد.