عبدالله: افزایش حملات طالبان بالای آغاز گفت‌وگوی بین افغانان تاثیر منفی دارد

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی

رئیس شورای عالی مصالحه ملی با ابرازنگرانی می‌گوید افزایش اخیر حملات طالبان بالای آغاز گفت‌وگوی بین افغانان تاثیر منفی دارد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید خشونت اخیر از سوی گروه طالبان مردم را نگران و آغاز گفت‌وگوی بین افغانان را دشوار کرده است.

این سخنان در گردهمایی آنلاین که زیر عنوان "چالش و فرصت‌های مذاکرات با طالبان" از سوی انستیتیوت صلح امریکا برگزار شده بود، گفته شد.

عبدالله عبدالله در این گردهمایی گفت که افزایش حملات ازسوی طالبان به اعتماد مورد نیاز برای آغاز گفت‌وگو صدمه می‌رساند.

آقای عبدالله افزود: "اگر سطح کنونی خشونت ادامه یابد، فضای خوبی برای آغاز گفت‌وگو مهیا نخواهد شد. وقتی‌که ما پیش‌شرط برای آغاز گفت‌وگو نداریم، جانب مقابل نیز این را مدنظر گیرد. اگرما می‌خواهیم که مشکل را به‌صورت دایمی حل کنیم و خواهان یک حل مسالمت‌آمیز هستیم، پس همۀ ما باید گام برداریم."

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید در حملات هفته گذشته طالبان در ۳۲ ولایت کشور ۲۹۱سرباز کشته و ۵۵۰ تن دیگر زخمی شده اند.

اعلامیه شورای امنیت ملی می‌افزاید که ۱۴۷ غیرنظامی هم کشته یا زخمی شده اند.

آقای عبدالله عبدالله گفت که افزایش خشونت فضای سیاسی را متاثر می‌سازد. او افزود که پیش‌شرط گروه طالبان برای گفت‌وگو، رهایی ۵۰۰۰ زندانی آنها است که ۷۵ فیصد این شمار محبوسین رها ساخته ‌شده و گروه طالبان هم صدها زندانی دولتی را آزاد ساخته اند.

به اساس توافقنامه ۲۹ فبروری طالبان و امریکا درقطر، حکومت افغانستان قبل از گفت‌وگوی مستقیم باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان و آنها هزار زندانی دولتی را رها سازند.

تیم تخنیکی طالبان که رهایی زندانیان را نظارت می‌کند از چندین هفته درکابل است.

ازسوی دیگر وزرات خارجه امریکا گزارش سالانه خود در بارۀ تروریزم در سال ۲۰۱۹ را نشر کرد.

گزارش می‌گوید که طالبان و شبکۀ حقانی سال گذشته حملات خود بر غیرنظامیان، مقامات دولتی و اعضای جامعه بین‌المللی را افزایش دادند و امریکا نیز تلاش کرد که یک توافقنامه صلح با طالبان امضا کند تا این گروه علیه تروریستان بین‌المللی دست به کار شود.

نیتین سیلس مسئول هماهنگی تلاش‌های مبارزه علیه تروریزم در وزارت خارجه امریکا به مناسبت نشر این گزارش در واشنگتن به خبرنگاران گفت: "موضع‌گیری ما پنهان نیست، نه از شما پنهان است، نه از مردم امریکا و نه هم از طالبان، ما توقع داریم که طالبان تعهدات خود را برآورده سازند از جمله قطع روابط با هر سازمان دهشت‌افگنی که در افغانستان فعالیت دارد و ممکن امریکا را تهدید کند. ما از بسیار نزدیک نظارت خواهیم کرد تا مطمئن شویم که طالبان به اساس تعهدات خود در توافقنامه عمل می‌کنند."

امریکا بعد از حمله انتحاری ماه سپتمبر گذشتۀ طالبان در کابل گفت‌وگو با آنها را متوقف ساخت. ولی این گفت‌وگو پس از آن درماه دیسمبر از سرگرفته شد که طالبان یک مرد آسترالیایی و یک امریکایی را که با خود گروگان داشتند رها نموده و حکومت افغانستان و طالبان تلاش برای رهایی زندانیان هم‌دیگر را آغاز کردند.