حکومت افغانستان و طالبان یک دیگر را مسئول تلفات ملکی در هلمند می‌دانند

آرشیف، نیروهای افغان در حال کمک به فردیکه در هلمند زخمی شده است.

حکومت افغانستان و طالبان، یکدیگر شانرا مسئول حملۀ دیروز (نهم سرطان) در ولسوالی سنگین ولایت هلمند می‌دانند.

در حمله‌های راکتی صبح دیروز بر یک بازار مزدحم ولسوالی سنگین، ۲۳ غیر نظامی به شمول کودکان کشته شدند و ۱۵ تن دیگر زخم برداشتند.

دگر جنرال ولی محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده، شورشیان را مسئول حمله دانسته است: "برای شما بهتر معلوم است، کسانی که مواد منفجره را انتقال می‌دهند، همکاران خارجی دارند که برای ساختن این گونه راکت‌ها، با شورشیان همکاری می‌کنند. ما مثال‌هایش را با رسانه‌ها شریک ساخته ایم. از اینکه بازار محلی است، اردوی ملی هیچگاۀ بر آن حمله نمی‌کند. من ادعا در این مورد را رد می‌کنم."

پیش از این قاری یوسف احمدی که خودش را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند، گفته بود که راکت‌ها بر بازار ولسوالی سنگین از سوی قول اردوی ۲۱۵ میوند پرتاب شده است.

مقام‌های محلی از کشته شدن دو تن از طالبان در این حمله هم خبر می‌دهند.

ریاست جمهوری افغانستان در مورد چگونگی رویداد جزئیات نمی‌دهد اما در خبرنامۀ ارگ آمده که رئیس جمهور غنی از این رویداد ابراز تأسف کرده است.

در ادامه آمده که آقای غنی از طالبان خواسته است تا از جنگ دست بردارند و گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند.

در عین حال، یوناما یعنی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر خبرنامۀ این رویداد را تقبیح کرده و خواهان تحقیق در مورد آن شده است. در خبرنامه از تمامی جوانب دخیل در جنگ خواسته شده تا نبردهای‌شان را در مناطق غیرنظامی توقف دهند و از شهروندان محافظت کنند.