هشدار شورای ولایتی کندز به شبکه های مخابراتی در این ولایت

آنتن های شبکه های مخابراتی در ولایت کندز

شورای ولایتی کندز به شبکه‌های مخابراتی هشدار داده که اگر فعالیت‌ شبانۀ خود را آغاز نکنند، این شورا دفاتر ولایتی این شبکه‌ها را مسدود خواهد کرد.

محمدیوسف ایوبی، رئیس این شورا در این مورد یک هفته ضرب‌الاجل تعیین کرده است: "تقاضای جدی ما این است که هرچه عاجل شبکه‌های مخابراتی فعالیت ۲۴ ساعته را در کندز از سر گیرند. برای‌شان وقت می‌دهم باید هرچه عاجل شبکه‌ها مخابراتی خدمات ۲۴ ساعته مخابراتی و انترنتی خود را آغاز و فعال کنند. در غیر آن روزانه هم دفترهای‌شان را بسته کنند و به هر طرفی که می‌روند بروند، رخصت هستند از طرف ما."

محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز

از این هُشدار شورای ولایتی استقبال شماری از مردم را در پی داشته است.

منتقدان می‌گویند حکومت از مشترکان شبکه‌های مخابراتی ۱۰ درصد مالیات می‎گیرد، اما به عرضه خدمات شبکه‌های مخابراتی توجهی ندارد.

میروس امیری و هدایت‌الله زیارمل، باشندگان شهر کندز به رادیو آزادی گفتند: "در این قسمت حکومت محلی بیشتر مورد انتقاد است. حکومت محلی باید به شبکه‌های مخابراتی هُشدار بدهد - در صورتی ‌که فعالیت ۲۴ ساعته را آغاز نمی‌کنند. چون این‌ها به خواست مخالفان مسلح حکومت عمل می‌کنند، باید خدماتِ روزمره‌شان را هم متوقف بسازند."

"شبکه‌های مخابراتی سه‌چهار سال می‌شود که از طرف شب کار نمی‌کنند. اگر همین شبکه‌ها از طرف شب کار می‌کنند، خوب و اگر نمی‌کنند از طرف روز هم بند کنند که همه مردم از همین جنجال بی‌غم شوند."

از سوی هم شماری از فعالان مدنی کندز می‌گویند که به دلیل ضعف مدیریت اداره محلی شبکه‌های مخابراتی فعالیت‌های شبانه‌شان را در این ولایت قطع می‌کنند.

عنایت‌الله خلیق از فعالان مدنی این ولایت گفت: "به‌جز شبکه دولتی سلام، از طرف شب دیگر شبکه‌ها فعال نیستند و خدمات ندارند. این معضل کلانی است. اگر شورای ولایتی بتواند عامل فشاری شود بر شبکه‌های مخابراتی، من فکر می‌کنم که خوب است و در سایر ولایت‌ها این کار نتیجه داده است."

مسئولان شبکه‌های مخابراتی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

اما پیش از این مسئولان محلی کندز گفته بودند که شبکه‌ها مخابراتی به دلیل تهدید گروه طالبان فعالیت شبانه‌ خود را در کندز قطع کرده‌اند.

موج جدیدی از انتقادها از قطع فعالیت شبانۀ شبکه‌های مخابراتی در کندز پس از چهار سال از محدودیت فعالیت این شبکه‌ها مطرح شده است. پیش از این هم این شبکه‌ها به همین دلیل بارها هدف انتقاد مردم و فعالان مدنی قرار گرفته بودند.