انتقادها از توقف کار پروژه برق خورشیدی در ولایت غور

آرشیف، تخته های تولید برق خورشیدی

فعالان مدنی ولایت غور از توقف یک‌ساله پروژه ساخت مرکز تولید پنج‌میگاواتی برق خورشیدی این ولایت انتقاد کرده‌اند.

با آغاز کار حکومت وحدت ملی، کار بند برق پوزه‌لیچ در شرق شهر فیروزکوه آغاز شد، اما به دلیل آنچه که کم‌کاری و بی‌توجهی دولت خوانده شده، متوقف شد.

به نبال آن، دولت پروژه ساخت نیروگاه پنج‌میگاواتی برق خورشیدی را در غور روی دست گرفت.

کار این پروژه ۱۱ میلیون دالری یک سال پیش متوقف شد و حالا انتقاد فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی را برانگیخته است.

نثاراحمد کوهین و صادق صبا منتقدان غوری می‌گویند: "متأسفانه مسئولین محلی ما هم ضعف اداری کاری دارند. تصمیم ندارند که برای مردم غور دستاورد داشته باشند. خوش دارند که بیایند به همین جا به چوکی خود نشسته باشند و معاش خود را بگیرند. آنچه که از گزینه‌ها می‌بینم، شبیه همان داستان برق آبی است. امیدوارم که دولت مرکزی از این بیشتر ملت غور و مردم غور را مورد بی‌مهری قرار ندهد."

"پنج میگاوات برق خورشیدی متأسفانه که یک‌سال می‌شود که کار آن متوقف شده. ما از اداره محلی و حکومت مرکزی تقاضا داریم که هرچه عاجل سر شرکت پیمانکار توجه بکنند و کار بند خورشیدی به‌زودی آغاز شود و ما شاهد ۵ میگاوات برق خورشیدی در ولایت غور باشیم."

عبدالحمید ناطقی، عضو شورای ولایتی غور از مسئولان محلی و مرکزی انتقاد می‌کند و می‌گوید که این پروژه قرار بود سال گذشته به بهره‌برداری سپرده شود، اما به دلیل کم‌کاری حکومت در این زمینه هنوز متوقف است: "دوسال قبل براساس نیازمندی‌های مردم، شخص رئیس جمهور هدایت بر اعمار پروژه ۵ میگاوات برق داد و قرار بود سال گذشته کار آن ختم شود، اما هیچ کار آن پیش نرفته است. مردم بارها دادخواهی کردند. رئیس جمهور نیز بر ساخت آن تاکید کرد، اما هنوز هم متوقف است. از این بابت نگران هستیم، چون فصل کار غور هم ختم است."

اما محمدعارف عابر، سخنگوی والی غور مشکلات را ناشی از کم‌کاری شرکت قراردادی می‌داند و می‌گوید که کار ساخت این پروژه به‌زودی آغاز می‌شود: "شکی وجود ندارد که کار برق خورشیدی متوقف است و آغاز نشده. معاون صاحب ولایت غور چند روز قبل در کابل با شرکت برشنا دیدار داشته است. آنها هم تلاش دارند که کار آغاز شود، اما اینجا که کار پیش نمی‌رود، شرکت قراردادی مشکل دارد. آن‌ها هم مشکلات خود را شریک ساخته‌اند که باید تجهیزات‌شان از خارج خریداری شود. انشاالله به‌زودی کار آغاز می‌شود. هم وطنان ما نگران نباشند."

رادیو آزادی خواست دیدگاه شرکت برشنا و شرکت قراردادی را نیز داشته باشد، اما موفق نشد.

این در حالی است که هم اکنون مردم غور در شبانه‌روز چهار ساعت برق دارند. در بدل هر کیلووات برق دیزلی ۲۵ افغانی می‌پردازند.