کابل فردا میزبان نشستی در بارۀ تقویت اجماع جهانی در مورد صلح است

آرشیف، نشست تقویت اجماع برای صلح

کابل فردا نهم ماه جولای میزبان نشستِ از راه دور در مورد تقویت اجماع بین‌المللی در مورد صلح افغانستان خواهد بود.

در این نشست در کنار محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، نمایندگان ایالات متحده، ناتو، سازمان ملل‌متحد و اتحادیه اروپا نیز شرکت می‌کنند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان دیروز سه‌شنبه در نشست خبری در این مورد گفت: "در این نشست روی کاهش خشونت‌ها، تبادل زندانیان، آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس بشر دوستانه برای مبارزۀ مؤثر علیه ویروس کرونا، بحث خواهد شد."

کابل به روز دوشنبه (۱۶ سرطان) نیز به گونۀ مجازی میزبان نشستی در مورد تقویت اجماع منطقه‌ای در بارۀ روند صلح افغانستان بود.

گران هیواد گفت، اشتراک کنندگان این نشست خواستار توقف خشونت‌ها شدند.

در سومین دور گفت‌وگوهای راهبردی از راه دورِ معینان وزارت‌های خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین روی کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس بشر دوستانه در افغانستان تأکید شد.

طالبان پس از امضای موافقت‌نامۀ آوردن صلح به افغانستان با ایالات متحده در ۲۹ فبروری در قطر، حمله‌های خود بر نیروهای امریکایی را متوقف کردند، اما از حمله بر نیروهای افغان دست نکشیدند.

بر بنیاد توافق ایالات متحده و طالبان، واشنگتن بر کاهش سربازان امریکایی از حدود ۱۲ هزار به ۸،۶۰۰ تن در افغانستان تا میانۀ ماه جولای توافق کرد.

اگر تمامی بخش‌های توافق عملی شود، همۀ نیروهای بین‌المللی، افغانستان را تا میانۀ سال ۲۰۲۱ ترک خواهند کرد.

اما مبادلۀ تا ۵ هزار زندانی طالبان در بدل رهایی حدود یک هزار زندانیِ حکومت افغانستان، کاهش خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان از دیگر شرط‌های پیش از خروج این نیروها است که تا کنون به گونۀ کامل تطبیق نشده‌است.