انجمن‌ طبی افغانستان: رهبری جدید افغان‌جاپان با زور اسلحه وارد شفاخانه شد

نشست خبری اعضای انجمن طبی اسلامی افغانستان در کابل

حدود ده روز پس از معرفی رهبری جدید در شفاخانه افغان ـ جاپان (اولین شفاخانه کووید ۱۹ در کابل) شماری از داکتران و انجمن طبی افغانستان مدعی اند که رهبری جدید این شفاخانه شب هنگام با زور اسلحه وارد این شفاخانه شده و به بسیاری از کارکنان و مسئولین پیشین اهانت کرده اند.

سید خالد راشد رئیس انجمن طبی اسلامی افغانستان روز پنج‌شنبه در یک نشست مشترک خبری با شماری از داکتران و نهاد‌های طبی و مدنی در کابل گفت، بر اساس تفاهمی که پیش از این میان انجمن طبی اسلامی و وزارت صحت صورت گرفته بود باید تیم رضا کار معرفی شده از سوی این انجمن تا اخیر ماه سرطان کار‌های مدیریتی شفاخانه افغان جاپان را به پیش ببرند.

او گفت: "در یازدهم سرطان ساعت هشت شب بدون اینکه انجمن ما در جریان گذاشته شود تیم جدید مدیریتی معرفی می‌شود، رئیس جدید افغان ـ جاپان با تفنگچه به شفاخانه میآید و هر کس را تهدید می‌کند که به سارنوالی معرفی می‌کنیم تان، این کار خلاف تمام اخلاق طبابت و خلاف تمام نورم‌های اداری و مسلکی صورت گرفته است."

به گفته راشد، تیم جدید مدیریتی پس از معرفی شدن به مانند "سارنوال" کار را شروع می‌کند و "اتهامات بی‌اساس" را بالای تیم پیشین مدیریتی افغان جاپان وارد می‌کند.

پیش از این احمد ظاهر سلطانی رئیس جدید شفاخانه افغان چاپان به رادیو آزادی گفته است، در زمان تیم قبلی در این شفاخانه ده‌ها قلم ادویه و مواد طبی پنهان کاری شده است، به گفته او ممکن در این جریان مقداری از این دوا‌ها از شفاخانه بیرون کشیده شده باشد.

آقای سلطانی همچنان گفته است، افرادی که به گفته وی در این پنهان کاری دست دارند به نهاد‌های عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

شفاخانه افغان جاپان

هر چند مسئولین پیشین افغان جاپان در این مورد چیزی نگفته اند اما سید خالد راشد رئیس انجمن طبی افغانستان روز پنج‌شنبه در حضور رئیس و سر طبیب پیشین این شفاخانه اتهامات وارد شده از سوی ظاهر سلطانی را بی‌اساس خواند.

در همین حال احمد ظاهر سلطانی رئیس شفاخانه افغان جاپان اظهارات رئیس انجمن طبی اسلامی افغانستان را رد کرده می‌گوید، او به گونه مسالمت آمیز به عنوان رئیس در این شفاخانه معرفی شده است.

او گفت: "ما به گونه عادی با چندین مقام وزارت صحت عامه آمدیم و معرفی شدیم و سر از فردایش کار را شروع کردیم، ما از سلاح و زور خبری نداریم و می‌توانید از وزارت هم بپرسید."

وزارت صحت عامه اما چیزی دیگری می‌گوید، به گفته اکمل سمسور سخنگوی این وزارت، چندی قبل این وزارت تیم‌های کمکی را به شفاخانه‌های محمد علی جناح و افغان جاپان فرستاد تا به گفته او در فعالیت‌های شفاخانه کووید ۱۹ افغان جاپان بهبود به میان بیاید.

سخنگوی وزارت صحت می‌گوید که در این دو شفاخانه هیچ‌کسی از مسئولین برکنار نشده است اما احمد ظاهر سلطانی رئیس شفاخانه افغان جاپان می‌گوید که در مکتوب مقرری او به عنوان رئیس این شفاخانه، وزیر صحت عامه امضا کرده است.

بر اساس آمار رسمی وزارت صحت عامه در یک شبانه روز گذشته ۲۰ تن از اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند. ۳۱۴ تن مبتلا شده و ۱۴۱ تن بهبود یافته اند.

رقم کلی مبتلایان در افغانستان به نزدیک به ۳۴ هزار تن رسیده است. ۹۵۷ تن جان باخته و بیش از ۲۰ هزار تن بهبود یافته اند.