صلاح‌الدین ربانی: شماری‌ هستند که با صلح بازی سیاسی و ابزاری می‌کنند

صلاح‌الدین ربانی وزیر پیشین خارجه و یکی از رهبران حزب جمعیت اسلامی

صلاح‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ سرطان) در نشست یادبود از کارکردهای قیام‌الدین کشاف رئیس پیشین شورای سرتاسری علمای افغانستان گفت، شماری‌ هستند که با صلح بازی سیاسی و ابزاری می‌کنند.

هر چند او از حلقه مشخصی نام نبرد اما گفت: "آنهایی‌که ما را مخالف صلح می‌گویند برخی‌های‌شان با صلح بازی سیاسی می‌کنند و همگی به یاد داشته باشید که اگر فردا وضعیت به‌گونه ای پیش آید که کنار رفتن آن‌ها از مدیریت و ماموریت دولتی شان منجر به صلح عادلانه و پایدار در افغانستان شود، حاضر نیستند بخاطر صلح کنار بروند."

آقای ربانی افزود: "نباید زیر نام صلح جنگ تازه‌ای در کشور آغاز شود؛ بل صلح پایداری که که به‌ثبات دایمی بیانجامد تامین شود."

در این نشست آقای ربانی همچنان بر برگذاری مجمع عمومی حزب جمعیت اسلامی در آینده نزدیک تاکید کرد- حزبی که در این اواخر در بورد رهبری اش دو دسته‌گی ایجاد شده است و بیش از چهل و پنج تن از اعضی رهبری فیصله کردند که آقای ربانی را از رهبری این حزب کنار بزنند و عنایت الله شاداب را موقتاً جا‌گزین او سازند.

نشست یادبود از قیام‌الدین کشاف در کابل

رادیو آزادی تلاش کرد که با سخنگوی وزارت دولت در امور صبح درباره گفته‌های آقای ربانی درباره چگونگی برخورد با صلح صحبت کند؛ اما او تلفون‌اش را پاسخ نداد.

با این همه لطیف محمود رئیس مرکز رسانه‌های حکومت به رادیو آزادی می‌گوید صلح خواست همه مردم افغانستان است و هیچ‌گونه برخورد سیاسی با صلح نمی‌شود.

لطیف محمود رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت افعانستان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت: "حکومت افغانستان صلح را یک پروسه ملی می‌داند صلح خواست مردم افغانستان است، صلح اولویت حکومت افغانستان است. ما بخاطر صلح اجماع ملی را شکل دادیم اجماع منطقه‌ای و جهانی هم شکل گرفته پایان جنگ و خشونت خواست مردم افغانستان و جهان است و توقع ما این است که هر چه زودتر به طرف صلح برویم."

لطیف محمود رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت افعانستان

آقای محمود افزود: "رهایی زندانیان طالب و تعیین هیئت همه‌شمول برای گفت‌وگوهای صلح از گام‌های اساسی در پیشبرد روند صلح می‌باشد."

با این همه تا هنوز روشن نیست که گفت‌وگوهای صلح میان افغانان چه زمانی آغاز خواهند شد و آیا آغاز آن نقطه پایانی به این بن بست‌ها خواهد بود و یا چالشی تازه ای سد راه مردم افغانستان.

گزارش: مهناز نوری