وزارت صحت در حال سنجش آمار آسیب‌های جانی ویروس کرونا است

بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان- جاپان

وزارت صحت عامه افغانستان سرگرم بررسی است این موضوع است که بداند چند درصد مردم این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و چه تعداد ایمنی حاصل کرده‌اند.

در این بررسی ۱۲ هزار تن در ۳۶۰ روستا به‌گونه تصادفی برای مصاحبه انتخاب خواهند شد.

در این بررسی که در ۹ منطقه از جمله کابل اجرا می‌شود، آمار جان‌باختگان سه ماه اول امسال با سه ماه اول پارسال مقایسه خواهد شد تا مشخص شود که چه تعداد به گونه تخمینی از اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت: "این سروی به وزارت صحت عامه و دولت افغانستان کمک می‌کند که تصمیم روشن‌تری درباره قرنطین و محدودیت‌ها در آینده بگیرد. وقتی که یافته‌های این سروی شریک شود، برای ما معلوم می‌شود که چند درصد مردم مصاب شده‌اند و دولت چه راهکارهایی در سه ماه تا یک سال آینده داشته باشد تا از مصاب شدن بیشتر مردم جلوگیری شود."

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه

سازمان جهانی بهداشت اعتبار این تست را تأیید نکرده است.

اما سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید سازمان صحی جهان استفاده از تست سریع را تنها در تشخیص بیماری کرونا تایید نکرده. به گفته او، در برنامه‌های تحقیقاتی استفاده از این آزمایش مشکل علمی ندارد.

برخی داکتران می‌گویند استفاده از آزمایش سریع ویروس کرونا در این بررسی می‌تواند شک و تردیدهایی را نسبت به نتایج آن به میان بیاورد.

اسدالله ژرفبین حبیبی، متخصص امراض داخله در آلمان: "با آزمایش سریع، که دولت می‌خواهد با آن سروی کند، فکر نمی‌کنم که منطقی و علمی باشد؛ چرا که سازمان صحی جهان این آزمایش را تایید نمی‌کند."

در این بررسی از "تست سریع کرونا" استفاده می‌شود.

آرشیف

بررسی وزارت صحت عامه امروز در کابل پایان می‌یابد.

خوشحال نبی‌زاده، رئیس صحت عامه کابل به رادیو آزادی گفت که نتایج این بررسی قرار است تا دو هفته دیگر اعلام شود.

نهادهای معتبر جهانی از جمله سازمان صحی جهان تا حال در باره این‌که آیا در افغانستان ایمنی جمعی در مورد ویروس کرونا به میان آمده یا نه، چیزی نگفته‌اند.

در بیست و چهار ساعت اخیر ۱۷۲ مورد جدید ویروس کرونا در افغانستان شناسایی شده است. در این یک شبانه روز ۲۳ تن جان باخته و ۲۵۳ تن بهبود یافته‌اند.

رقم مجموعی بهبودیافتگان تا حال به بیش از ۲۱ هزار تن رسیده است. بیش از ۳۴ هزار تن مبتلا شده و ۹۹۴ تن جان باخته‌اند.