تقبیح رویداد سمنگان از سوی ارگ، امریکا و ناتو؛ شورای عالی مصالحه خواستار کاهش خشونت‌ها شد

زخمی های رویداد خونین روز دوشنبه در شفاخانه سمنگان زیر درمان قرار دارند.

در حالیکه، امیدها برای برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان حکومت و طالبان به میان آمده، حملهٔ روز دوشنبه (۲۳ سرطان) طالبان بر ساختمان ریاست امنیت ملی سمنگان یک بار دیگر نگرانی در بارهٔ تأخیر در گفت‌وگوهای بین افغان‌ها را ایجاد کرده است.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید، چنین حملات به پیشرفت صلح کمک نمی کند.

فریدون خوزون سخنگوی این شورا دیروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، هر دو جانب حکومت و طالبان باید تعهدات‌شان برای برقراری صلح را انجام دهند.

او گفت: "ما این حمله را محکوم می‌کنیم و خواهان این هستیم که طرف‌ها برای آغاز مذاکرات بین افغان‌ها خشونت‌ها را کاهش دهند و تعهداتی که در این راستاسپرده اند که زمینه برای مذاکرات بین افغان‌ها را فراهم می‌کند عملی کنند و یکی از تعهدات کاهش خشونت هاست. ما امیدوار هستیم که به این امر توجه داشته باشند."

مقام‌های محلی سمنگان گفتند که ۴ حمله کننده دیروز دوشنبه بر ریاست امنیت ملی این ولایت در شهر ایبک حمله کردند که در نتیجهٔ آن ۱۰ نیروی امنیتی کشته و ۶۳ تن زخمی شدند.

رئیس صحت عامه سمنگان در مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفت که در میان زحمی‌ها ده تن نظامی و بقیه افراد ملکی اند.

Your browser doesn’t support HTML5

رئیس صحت عامه سمنگان: اکثر زخمی‌ها در وضعیت خوب قرار دارند

گروه طالبان مسئولیت حمله را به دوش گرفت.

در حالیکه روند تبادله زندانیان برای فراهم شدن آغاز مذاکرات بین افغان‌ها میان حکومت افغانستان و گروه طالبان جریان دارد، پس دوام خشونت‌ها چه معنی می‌دهد؟

رادیو آزادی تلاش کرد پاسخ گروه طالبان به این پرسش را داشته باشد، اما موفق نشد.

پیش از این دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفته است که حکومت بر اساس توافق صلح میان این گروه و امریکا باید ۵ هزار زندانی طالبان را رها کند، در این صورت این گروه ظرف یک هفته برای گفت‌وگوهای بین ‌افغان‌ها آماده می‌شود.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری دیروز دوشنبه در اعلامیه‌ای حمله سمنگان را شدیداً محکوم کرد.

در اعلامیه از قول محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نوشته شده است که گروه طالبان برای بدست آوردن امتیازات در گفت‌وگوهای صلح به دوام خشونت و کشتن مردم رو آورده است.

از سویی هم زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در تویتر حمله سمنگان را محکوم کرده است.

آقای خلیل‌زاد نوشته: "ما این حمله را محکوم می‌کنیم. منفجر کردن وسیله نقلیه در مرکز یک ولایت امر قابل قبول نیست و موجب تقویت کسانی خواهد شد که مخالف صلح هستند. همه طرف ها باید خشونت را کاهش دهند."

زلمی خلیل‌زاد گفته است که خشونت در روزها و هفته های اخیر افزایش یافته و بدون هیچ دلیلی افغان‌های زیادی کشته می‌شوند.

زلمی خلیل‌زاد گفته است که حمله روز دوشنبه طالبان در سمنگان مخالف تعهد این گروه برای کاهش خشونت جهت رسیدن به آتش بس دائمی و آغاز مذاکرات بین افغان‌هاست.

ماموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان هم در حساب تویترش نوشته که حمله بر سمنگان و کشتار افراد ملکی قابل توجیه نیست.

ناتو می‌گوید، دوام خشونت از سوی طالبان، یگانه فرصت به میان آمدهٔ صلح را به مخاطره می‌اندازد.