خلیل‌زاد: عملکرد امریکا با طالبان مشروط به اجرای توافق‌نامه صلح خواهد بود

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که پس از این عملکرد امریکا با طالبان مشروط به اجرای جزئیات توافق‌نامه صلح خواهد بود.

آقای خلیل‌زاد در صفحه تویتر خود حمله دیروز دوشنبه (۲۳ سرطان) گروه طالبان در ایبک مرکز ولایت سمنگان را تقبیح کرده و گفته است که این رویداد به نفع مخالفان صلح خواهد بود.

آقای خلیل‌زاد صبح روز سه‌شنبه در صفحه تویتر خود نوشته است که پس از این عملکرد امریکا در برابر گروه طالبان به اجرای جزئیات توافقنامه صلح مشروط خواهد بود.

آقای خلیل‌زاد نوشته است که چنین حمله‌ها تلاش‌های افراد و گروه‌های را که مخالف صلح در افغانستان هستند، تقویت خواهد کرد.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان ادامه حمله‌های گروه طالبان را در تضاد با مواد توافق‌نامه صلح با امریکا دانسته است.

صدیق صدیقی، سخنگوی محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه (۲۴ سرطان) به خبرنگاران گفت که حکومت همواره به صلح اولویت داده، اما تعهدات گروه طالبان در این زمینه محل تردید است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای صدیقی می‌گوید: "مردم افغانستان و جامعه جهانی در مورد تعهد طالبان به توافقنامه صلح پرسش‌هایی دارند. پس از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا پابندی طالبان به تعهدات‌شان ناچیز است. حمله دیروز بر ایبک مرکز ولایت سمنگان از ادامه خشونت طالبان روایت می‌کند."

تقبیح رویداد سمنگان از سوی ارگ، امریکا و ناتو؛ شورای عالی مصالحه خواستار کاهش خشونت‌ها شد

تضاد دیدگاه میان رهبری طالبان در قطر و جنگجویان این گروه در افغانستان

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در نشستی امروز سه‌شنبه از طرف‌های درگیر در این کشور خواسته که خشونت‌ها را کاهش دهند.

این کمیسیون با پخش اعلامیه‌ای از شورای امنیت افغانستان و دفتر سیاسی طالبان در قطر درخواست کرده که برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی و ارزیابی موارد نقض حقوق بشری، راهکاری ایجاد کنند.

در اعلامیه همچنین آمده است که در این مورد با نهادهای ملی و بین‌المللی حقوق بشری ارتباط نزدیک و موثر باید وجود داشته باشد.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان

از سوی هم محمداکرم عارفی، کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید، حمله‌های مانند حمله گروه طالبان در ولایت سمنگان می‌تواند نقض توافق‌نامه صلح میان این گروه و امریکا شمرده شود.

آقای عارفی گفت: "انجام حملات از این نوع که ما شاهد بوده‌ایم، می‌تواند نقضی از توافق‌نامه صلح حساب شود. از جانب دیگر حکومت افغانستان که وارد هیچ نوع توافق با طالبان نشده، اما انتظار دارد که فضا برای رفتن به طرف گفت‌وگوهای صلح مساعد شود. واقعاً این‌گونه حملات وضعیت را خراب خواهد کرد، چنان‌که ما در گذشته هم شاهد بودیم."

زخمیان حمله‌ی طالبان بر ریاست امنیت ملی سمنگان

در حمله دیروز گروه طالبان بر اداره امنیت ملی ولایت سمنگان دست‌کم ۱۳ تن کشته و حدود ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند.

ایالات متحده امریکا، ناتو و یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن نکوهش حمله گروه طالبان در ولایت سمنگان بر کاهش خشونت در این کشور تأکید کردند.