آرامگاه میرهاشم در بامیان مرمت می‌شود

آرامگاه میرهاشم در بامیان

وزارت اطلاعات و فرهنگ یکی از مرکزهای تاریخی و مذهبی ولایت بامیان را مرمت می‌کند.

زیارتگاه میرهاشم، از بناهای دوره اسلامی در مرکز بامیان است و از بناهای مهم تاریخی شمرده می‌شود.

گنبد آرامگاه میرهاشم تخریب شده بود.

گنبد تخریب شده‌ی آرامگاه میرهاشم در ولایت بامیان

در بامیان بناهای تاریخی دوره بودایی و اسلامی فراوان است. یکی از بناهای دوره اسلامی آرامگاه میرهاشم است. گنبد این زیارتگاه بر اثر عوامل طبیعی تخریب شده بود. حالا وزارت اطلاعات و فرهنگ تصمیم گرفته که آن را مرمت کند.

مسئولان اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گویند، در چند سال اخیر این تنها پروژه برای حفاظت از آثار تاریخی در بامیان است.

فیض‌الله پتان، رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان به رادیو آزادی گفت: "دو هفته است که ترمیم گنبدهای زیارت میرهاشم و یکه درخت آغاز شده. تقریبا ۴ میلیون بودجه دارد که از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ تخصیص داده شده و توسط ریاست اطلاعات و فرهنگ نظارت می‌شود".

علی‌رضا مشفق، باستان شناس و استاد دانشگاه بامیان می‌گوید، پیشینه‌ی تاریخی زیارت میرهاشم به دوران تیموریان می‌رسد.

زیاتگاه میرهاشم در ولایت بامیان

آقای مشفق گفت: "شکل معماری مقبره میرهاشم از رواق‌ها و گنبدهای آن دیده می‌شود که مربوط به زمان تیموریان می‌شود که به قرن نهم خورشیدی می‌رسد".

فرهنگیان بامیان در کنار حفاظت از میراث‌های تاریخی این ولایت، بر بازسازی بودای بامیان به عنوان یکی از نمونه‌های هنری جهانی تاکید دارند. به گفته آنان با بازسازی مجسمه‌های ویران بودا، گردشگری در افغانستان رونق دوباره می‌گیرد.

امیر کوثری از فعالان فرهنگی بامیان از این اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ استقبال کرده، می‌گوید که میراث‌های تاریخی نمایان‌گر شکوه تاریخی و هویت فرهنگی کشور است. وی از حکومت می‌خواهد که در راستای حفاظت از این میراث‌ها توجه بیشتر کند.

مجسمه‌ی بودا در بامیان

آقای کوثری افزود: "ما همیشه طرفدار این هستیم که آثار باستانی و تاریخی بامیان مرمت و حفاظت شود. بازسازی و مرمت گنبدهای میرهاشم و یکه‌درخت یک گامی است اما بسیار کوچک، بامیان نیاز به توجه ویژه دارد، باید دولت یک بودجه بسیار کلان را اختصاص بدهد که ما دوباره پیکره‌های بودا را ایستاده ببینیم".

به گفته مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ، بامیان یکی از ولایت‌های افغانستان است که بیشترین آثار تاریخی در حال خطر را دارد، آنان می‌گویند تلاش دارند که گام‌های عملی در راستای حفاظت از میراث‌های تاریخی و فرهنگی این ولایت بردارند.