حنیف اتمر: ایران به خانواده‌های قربانیان افغان سانحه هوایی تهران خساره بپردازد

محل سقوط طیاره مسافربری خطوط هوایی اوکراین در تهران. January 8, 2020

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان روز پنج‌شنبه در جریان یک نشست خبری در جواب به سوال خبرنگار رادیو آزادی گفت، بر اساس تفاهمنامه‌ای که میان شش کشور به امضا رسیده باید در باره سقوط طیاره اوکراینی در ماه جنوری امسال در تهران تحقیقات صورت گیرد و همچنان ایران به خانواده‌های قربانیان خساره بپردازد.

سرپرست وزارت خارجه می‌گوید، افغانستان می‌خواهد تا در کنار جبران خساره باید به خانواده‌های قربانیان بیمه نیز پرداخت شود: "طبعاً پرداخت بیمه باید به آن‌هایی که متاثر شده صورت بگیرد و همچنان باید جبران خساره صورت گیرد و جبران خساره را دولت ایران قبول کرده که انجام می‌شود."

به گفته اتمر، کشورش در همکاری با پنج کشور دیگر در تلاش روشن شدن نتایج بررسی‌های سانحه سقوط پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین در هشتم جنوری در تهران است: "من می‌خواهم تاکید کنم که این مسئله متکی به تعهدات جمهوری اسلامی افغانستان و با استفاده از مهارت‌های خاص دیپلومات‌های ارشد کشور ما قطعاً از نظر ما دور نیست و به زودی انشاالله به نتیجه مطلوب می‌رسیم." به جای این جمله، باید نقل قول اصلی که خواهان جبران خساره شده است را بیاورید.

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان

آقای اتمر می‌گوید، در چهار ماه که او سرپرست وزارت خارجه شده حداقل دو نشست را با پنج کشور دیگر از جمله اوکراین، کانادا، سویدن فرانسه و ایران برگزار کرده اند و روی بررسی‌ها در باره سقوط طیاره مسافربری اوکراین در ایران تاکید شده است.

پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین در هشتم جنوری اندکی پس از پرواز از میدان هوایی امام خمینی در تهران توسط دو راکت هدف قرار گرفت و سقوط کرد. همۀ ۱۷۶ سرنشین که دست کم ۱۳ تن شهروندان افغانستان بودند، جان باختند.

این سانحه در همان شبی که ایران برای انتقام از کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی بر اهداف امریکایی در عراق حمله راکتی انجام داد، اتفاق افتاد.

جنرال قاسم سلیمانی از قوماندانان سرشناس نیروهای سپاه پاسداران ۵ روز پیش از این سانحه هوایی توسط یک طیاره بدون سرنشین امریکایی در بغداد کشته شده بود.

بیشتر در این باره: تهران دلایل سقوط طیاره مسافربری اوکراین در ایران را همگانی کرد


ایران می‌گوید، اشتباه ناشی از تغییر مکان و سمت باتری راکت انداز و سوء ارتباط میان سربازان و افسران بلند رتبه، علت هدف قرار گرفتن و سقوط طیاره مسافربری اوکراین در ماه جنوری گذشته در این کشور بوده است.

ایران نخست گفته بود که این طیارۀ مسافربری شرکت هوایی اوکراین در نتیجۀ مشکل فنی سقوط کرده؛ اما سپس گفت که بنابر خطای انسانی با راکت توسط سپاه پاسداران سقوط داده شد.