شکایت دهقانان کندز از جمع‌آوری عشر توسط افراد مسلح غیرمسئول

آرشیف افراد مسلح غیرمسئول

دهقانان و مال‌داران ولایت کندز می‌گویند که افراد مسلح غیرمسئول از دهقانان عشر محصولات زراعتی را به‌زور جمع‌آوری می‌کنند.

به گفته این دهقانان، مردم چاره‌ای ندارند که وجوه مذهبی خود را به این افراد نپردازند.

محمدعلی محمدی دهقان ۴۵ ساله‌ای در منطقه چهارتوت ولسوالی خان آباد- یکی از کسانی که مجبور به پرداخت عشر شده است.

چهرۀ آفتاب‌سوخته و دستان‌ترک خورده‌اش بیانگر زحماتی است که بر سر کشتزار گندم کشیده است.

وی می‌گوید، امسال از پنج جریب زمین خود ۳۰۰ سیر گندم برداشت کرده، اما ۱۰۰ سیر آن را افراد مسلح غیرمسئول به زور بردند.

محمدی افزود: "اربکی‌ها هر سال در فصل جمع‌آوری حاصلات می‌آیند از ما عشر گندم، شالی و خربوزه را می‌خواهند. این اربکی‌ها برای مردم بکلی درد سر شده‌اند. ما از همین زندگی خود به تنگ آمدیم."

آرشیف، مزارع گندم در افغانستان

در عین حال، غلام‌رسول نبی‌زاده، دهقان دیگری در روستای باسوس ولسوالی امام صاحب است.

این دهقان ۳۷ ساله برای مقابله با گرمی لباس محلی "اله‌چه" پوشیده، مشغول کار در مزرعه خود است. شکایت او هم از باج‌گیری افراد مسلح غیرمسئول است.

نبی‌زاده گفت: "همین افراد مسلح غیرمسئول در کندز از مردم باج می‌گیرند. از هر نوع محصول زراعتی ما مردم به زور عشر جمع‌آوری می‌کنند. مرد از ظلم و بی‌بندوباری‌های آن‌ها به ستوه آمده‌اند. ما از دولت می‌خواهیم که در منطقه جلو این افراد را بگیرد تا مردم از جنجال آن‌ها خلاص شوند."

با این حال، عبدالمجید نافذ، آمر امور زراعتی اداره زراعت کندز می‌گوید که امسال در این ولایت در بیش از ۱۹۲ هزار هکتار زمین گندم کشت شده است و محصول آن در مقایسه با پارسال، پنج درصد افزایش یافته است.

آقای نافذ افزود: "امسال در سطح ولایت کندز در ۱۵،۳۳۶۴ هزار هکتار زمین آبی و در ۳۹،۵۶۰ هکتار زمین للمی گندم کشت شده است و نظر به مطالعات که ما انجام دادیم در قسمتی حاصلات، حاصل فی هکتار ما در حدود ۲.۸ متریک تُن در یک هکتار بوده است. یعنی امسال در کندز حاصلات گندم ۵ درصد افزایش یافته است."

اما مقام‌های محلی کندز می‌گویند که در دو سال اخیر بیش از ۷۰ تنِ از افراد مسلح غیرمسئول در این ولایت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برند.

عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز می‌گوید، هیچ‌کس حق ندارد که در منطقه دست به آزار و اذیت مردم بزند و از دهقانان به زور عشر بگیرد.

عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز

آقای مرادی گفت: "افراد مسلحی که در منطقه دست به آزار و اذیت مردم می‌زنند یا از نزد مردم باج و عشر می‌گیرند، بازداشت می‌شوند و به پنجه قانون سپرده می‌شوند. رهبری ولایت مصمم است که در منطقه جلو این معضل را بگیرد. ما از مردم می‌خواهیم که در زمینه با ما همکاری کنند تا عدالت تأمین شود."

این بار نخست نیست، بلکه از ده سال پیش دهقانان این ولایت چنین شکایتی را مطرح می‌کنند. به‌گفته آن‌ها، شکایت خود را بارها به مقام‌های حکومت مرکزی هم رسانده‌اند اما، اقدامی صورت نگرفته است.