انتقاد کمیسیون حقوق بشر افغانستان از وضعیت معتادان در ولایت سرپل

آرشیف، معتادان مواد مخدر در افغانستان

کمیسیون حقوق بشر از وضعیت معتادان در سرپل انتقاد دارد.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش حضور معتادان در ولایت سرپل انتقاد می‌کند.

‌محمد سامع، مسئول دفتر محلی کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان به رادیو آزادی گفت که وضعیت معتادان به‌ویژه زنان معتاد در سرپل نگران‌کننده است.

به گفته او، شمار کل معتادن این ولایت بیش از ۱۰ هزار است که یک‌پنجم آن‌ها زن هستند. آقای سامع گفت این آمار رو به افزایش است.

آقای سامع می‌گوید که حکومت برای جلوگیری از افزایش آمار معتادان در سرپل باید مرکزهای درمانی ایجاد کند و جلو فروش آزادانه مواد مخدر را بگیرد.

او گفت: "آمار معتادان خیلی نگران‌کننده است. وضعیت آن‌ها ناگوار است. بخصوص زنان به دلیل عدم توجه، تعدادشان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. باید جلو فروش و قاچاق مواد مخدر گرفته شود."

نبیلا حبیبی، رئیس امور زنان ولایت سرپل

رئیس امور زنان ولایت سرپل نیز گفته که زنان بیشتر در مناطق دور دست و روستایی در زمان کارهای دشوار مانند قالین‌بافی و کشاورزی، برای رفع خستگی به مصرف مواد مخدر رو می‌آورند.

همچنین شماری از اعضای شورای ولایتی گفته‌اند که افزایش ناامنی، بیکاری و فقر نیز از عوامل زمینه‌ساز افزایش اعتیاد در این ولایت است.

حسین مجاهدزاده، عضو این شورا به رادیو آزادی گفت: "مردم فقیر و نادار هستند. آن‌ها از عیاشی و شوق نه، بلکه به دلیل رنج و فقر مواد مخدر استفاده می‌کنند. تعدادشان در هر ولسوالی به صدها جوان، زن و کودک می‌رسد."

ابوبکر جیلانی، فرمانده پولیس سرپل می‌گوید که نیروهای مبارزه با مواد مخدر پولیس در تلاش ریشه‌کن کردن کشتزارهای کوکنار و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر هستند.

به گفته آقای جیلانی، بیشتر مناطق تحت کنترول گروه طالبان مواد مخدر به گونه آزاد مصرف می‌شود.

آقای جیلانی افزود که در کنار مردان و جوانان معتاد، زنان و کودکان نیز از انواع مواد مخدر استفاده می‌کنند.

ریاست صحت عامه سرپل می‌گوید، در این ولایت تنها یک شفاخانه ۲۰ بستری برای درمان معتادان وجود دارد و پاسخگوی نیازمندی روزافزون معتادن نیست.

آرشیف، زنان معتاد به مواد مخدر در افغانستان

در همین حال، ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل می‌گوید: "نگرانی کمیسیون حقوق بشر به‌جا است، اما اعتیاد افراد عوامل مختلفی دارد. ناامنی نیز در این بخش نقش داشته. بیشتر بیکاری سبب آن بوده است."

به گفته امانی، اداره محلی سرپل در تلاش است که با همکاری ریاست امور زنان و صحت عامه با بالا بردن آگاهی‌ مردم درباره مصرف مواد مخدر، زمینه درمان معتادان را فراهم کند.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۰ شمار مجموعی معتادان سرپل حدود ۸ هزار تن بود، اما اکنون این رقم نزدیک به ۱۱ هزار تن افزایش یافته‌است.