مسدود شدن بازارچه‌ها زندگی باشنده‌های مرزی بدخشان را دشوار ساخته است

پل مشترک میان افغانستان و تاجیکستان در ولایت بدخشان

مسدود شدن بازارچه‌های مرزی بین تاجیکستان و افغانستان، زندگی مردم مناطق مرزی افغانستان را در ولایت بدخشان این کشور دشوار کرده است.

این بازارچه‌ها چهار ماه پیش به دلیل شیوع ویروس کرونا مسدود شدند و تا حال همچنان بسته اند. بخش عمده‌ای از نیازمندی مردم مناطق مرزی از طریق همین بازارچه‌ها تأمین می‌شد.

کسانی که کسب‌وکار خود را از دست داده‌اند، خواهان بازگشایی این بازارچه‌ها شده‌اند.

عزت‌الله ۳۵ ساله ساکن شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان است. او که تجارت کوچکی دارد، می‌گوید که هر ساله از شهرفیض‌آباد مواد غذایی، وسایل بهداشتی می‌خرید و در بازارچه مشترک افغانستان و تاجیکستان در ولسوالی شغنان بدخشان می‌فروخت.

اما اکنون عزت‌الله می‌گوید که از چهار ماه پیش بازارچه‌های مشترک دو کشور مسدود شده و کارش به تعویق افتاده است.

موقیعت بدخشان در نقشه افغانستان

او نگران از دست رفتن سرمایه خود است.

عزت‌الله گفت: "من دکاندار هستم. مواد غذایی و وسایل بهداشتی، صابون، شامپو و کریم دندان از شهر فیض‌آباد خریداری کرده و در بازار مشترک در ولسوالی شغنان می‌فروشم، اما از چهار ماه به این‌سو که بازار مشترک بسته شده، کاروبار نیست. وضعیت اقتصادی خراب است. با مصرف سرمایه‌مان روزگار را می‌چرخانیم "

بسته‌شدن بازارچه‌های مرزی افغانستان و تاجیکستان زندگی بسیاری از مردم مناطق مرزی افغانستان را مانند زندگی عزت‌الله تحت تأثیر قرار داده است.

زمان‌الدین باشنده ولسوالی شغنان ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت که حضور گروه طالبان در ولسوالی وردوج در مسیر راه شغنان و بسته بودن بازارچه‌های مشترک، باعث افزایش قیمت مواد غذایی در این ولسوالی شده است.

زمان‌الدین نگران است که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، زمستان سختی در پیش خواهد داشت.

زمان‌الدین می‌گوید: "چهار پنج ماه می‌شود که بازارهای مشترک بسته است. تنها دو ماه دیگر ما می‌توانیم از راه آغرده استفاده کنیم. دیگر مسیر عمومی ما راه ولسوالی وردوج است. این راه در دست طالبان است. مواد غذایی در این ولسوالی مسدود شده. اگر تا زمستان باز نشود، ما با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد."

محمدذکریا سودا، والی بدخشان اما می‌گوید که بازارچه‌های مشترک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و با تفاهم دو کشور مسدود شده اند.

والی بدخشان می‌گوید که به‌زودی با مقام‌های دولت تاجیکستان در باره باز شدن این بازارهای مشترک گفت‌وگو خواهد کرد.

محمد ذکریا سودا، والی بدخشان

آقای سودا افزود: "ما هنوز هم از ویروس کرونا نگرانی داریم. شما ببنید که در هرات دوباره شیوع کرده است. موضوع کرونا موضوع محلی نیست که من بازارها را باز کنم. دو کشور مقررات صحی را مد نظر گرفته‌اند. ما تلاش می‌کنیم که به زدوی گفت‌وگو کرده این موضوع را حل کنیم."

ولایت بدخشان در پنج ولسوالی مرزی مانند ولسوالی اشکاشم، شغنان، خواهان، نسی و ولسوالی مایمی پل‌های مشترکی بر فراز رود آمو وجود دارد. این پل‌ها زمینه رفت و آمد بین افغانستان و تاجیکستان و شکل گرفتن بازارچه‌های مرزی را فراهم کرده است.

این بازارچه‌های مشترک هفته یک بار به روی شهروندان دو کشور باز می‌شوند و نیازهای اولیه ساکنان مناطق هر دو سوی مرز را حل می‌کند.