باشندگان سمنگان: به خدمات اساسی صحی دسترسی نداریم

آرشیف

مردم از محدود بودن خدمات صحی در سمنگان شاکی اند.

نبود مرکزهای صحی کافی در سمنگان سبب بروز مشکلات صحی در برخی از ولسوالی‌ها شده است.

آن‌ها از عرضه خدمات صحی در بخش نسائی ولادی در مرکز این ولایت نیز راضی نیستند.

ساکنان ولسوالی‌های حضرت سلطان، روی دو آب و فیروزنچیر ولایت سمنگان شکایت می‌کنند که به خدمات اساسی صحی دسترسی ندارند و گاه‌گاهی به علت نبود امکانات مریضان جان می‌بازند.

آن‌ها عمدتاً در بخش‌های نسائی ولادی، خدمات عاجل صحی و نبود مرکزهای درمانی دارای بستر برای مریضان شاکی اند.

موقعیت سمنگان در نقشه افغانستان

مریم ۲۲ ساله، باشنده ولسوالی فیروزنچیر سمنگان در رابطه گفت: "یک کلینیک در مرکز ولسوالی است. متأسفانه در ده‌ها قریه این ولسوالی هزاران تن از خدمات صحی بی‌بهره هستند. زنان باردار، مردان و زنان کهن سال همه به دلیل بیماری‌های شدید و نبود مراکز صحی جان می‌دهند."

محمد‌عیسی عمری، از ساکنان ولسوالی روی دو آب سمنگان است. عمری از مسئولان صحی سمنگان می‌خواهد تا عرضه خدمات صحی در این ولسوالی را بیشتر ساخته و در کنار کلینیک‌های ثابت به مناطق دور دست کلینیک‌های سیار نیز ایجاد کند.

وی افزود: "مردم که در دشت‌ها و در دامنه‌های کوه مصروف کشت و زراعت هستن بیشتر از ساکنان محله‌های نزدیک به مراکز ولسوالی در خطر هستند. آن‌ها وقتی مریض می‌شوند به دلیل دور بودن راه حتا به مراکز صحی مراجعه نمی‌کنند. بناءً برای‌شان باید کلینیک سیار ساخته شود."

با این‌حال، مسئولان ریاست صحت عامه سمنگان می‌گویند که در همه ولسوالی‌ها عرضه خدمات صحی صورت می‌گیرد و آن‌ها در تلاش حل مشکلات روستا نشینان در مناطق دور دست ولسوالی‌ها هستند.

عبدالخلیل مصدق رئیس اداره صحت عامه سمنگان به رادیو آزادی چنین گفت: "ما در تمام ولسوالی‌های سمنگان که شش واحد اداری است، مراکز صحی داریم. در مرکز هم یک شفاخانه مجهز که ظرفیت بیش از دو صد بستر را دارد است. سعی ما این است که خدمات عمومی و قابل دسترسی به همه باشد."

ولایت سمنگان بیش از ۳۲۰ هزار نفوس دارد و اکثراً ساکنان آن به دور از مرکزهای شهری در ساحات دور دست ولسوالی‌ها مصروف کشت و زراعت هستند که در کنار محدود بودن خدمات صحی برای‌شان، اغلباً فرزندان آن‌ها از دریافت خدمات تعلیمی نیز محروم اند.