مسئولان صحی درگذشت داکتر بسیم را "ضایعه بزرگ"می‌دانند

داکتر میر محمد ابراهیم بسیم

مسئولان صحی و باشندگان هرات، درگذشت نخستین تشخیص‌کننده بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در سطح افغانستان را "ضایعه بزرگ" در راستای مبارزه با ویروس کرونا می‌دانند.

میر محمد ابراهیم بسیم، مسئول بخش انتانی شفاخانه حوزه‌ای هرات پس از دو مرتبه مبتلا شدن به کووید-۱۹ ظهر روز جمعه به سن ۶۴ سالگی جان باخته است.

داکتر میر محمد ابراهیم بسیم، در هنگام شیوع کووید-۱۹ در هرات، [خواستگاه ویروس کرونا در سطح افغانستان]، در خط نخست مبارزه با این بیماری به سر می‌برد.

آقای بسیم نخستین بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را در ماه حوت سال گذشته تشخیص داد و از آن زمان تا هنگام مبتلا شدن به کووید-۱۹ برای درمان، مراقبت و مشوره از بیماران کووید-۱۹ تلاش کرد.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت عامه هرات می‌گوید که آقای بسیم پس از دو مرتبه مبتلا شدن به کووید-۱۹ به اثر توقف قلب و جریان تنفسی فوت کرده است.

او می‌افزاید:‌ "مرحوم میر ابراهیم بسیم، یک تن از متخصصان ورزیده انتانی کشور بودند و اولین واقعه ویروس کرونا را در سطح افغانستان تشخیص داده‌ بود. بعد از آن تاریخ تا قبل از مصاب شدن به بیماری ویروس کرونا رئیس کمیته متخصصان انتانی و رئیس کمیته مدیریت واقعات بحران و هم چنین تداوی بیماران کرونا را عهده‌دار بوده‌اند."

داکتر میر محمد ابراهیم بسیم، مسئول بخش انتانی شفاخانه حوزه‌ای هرات

داکتر بسیم در بستر بیماری کووید-۱۹ نیز هم چنان برای درمان بیماران کرونا از طریق مشوره تلاش می‌کرد. طارق نبی، استاد پوهنتون در هرات، از مشوره‌های آقای بسیم در دوران کرونا استفاده کرده است.

او فوت این داکتر را "ضایعه جبران ناپذیر" در بخش مبارزه با کووید-۱۹ در سطح افغانستان می‌داند.

او افزود: "آنچه که در روزهای سخت کرونا ما شاهد آن بودیم، شب‌ها در نیمه‌های شب ما تماس گرفتیم، این‌ها با مشوره و تداوی که می‌کردند و با صبر و حوصله‌ی که داشتند، من خیال می‌کنم که مجاهد واقعی که در راه خدا قدم برداشته و روز و شب نشناخته، همین آدم [میر ابراهیم بسیم] بود."

در روزهای نخست شیوع کووید-۱۹ در هرات، وحشت زیاد در میان کارمندان صحی ایجاد شده بود، اما میرمحمد ابراهیم بسیم به تمام این وحشت و ترس غلبه کرد و در خط نخست مبارزه با کرونا حاضر شد.

داکتر بسیم یکی از کادرهای تاثیر گذار صحی برای بلند بردن روحیه جامعه طبی برای درمان و مراقبت از بیماران کووید-۱۹ قلمداد می‌شود.

به پاس خدمات گسترده داکتر بسیم، وزارت صحت عامه افغانستان از ارگ ریاست جمهوری خواسته بود که مدال خدمت به وی اهدا کنند.

مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات از حکومت می‌خواهد که این مدال را هر چی زودتر به خانواده‌ آقای بسیم بدهد.

آقای حدید می‌گوید:‌ "وعده و مدالی که به آن شهید بزرگوار مدنظر گرفته‌بودند، آن مدال را به خانواده او اهدا کنند، تا هم روح آن شهید [میر ابراهیم بسیم] شاد شود و هم خانواده آنها مطمین بشوند که دولت در قبال کسانی که در خط مقدم جبهه کرونا جنگ می‌کند و احساس مسئولیت می‌کند و بی‌تفاوت نیست."

بسیاری از داکتران و کارمندان صحی شفاخانه‌های کووید-۱۹ زیر نظر و مشوره داکتر میر محمد ابراهیم بسیم کار کرده‌اند.

با وجودی که نگرانی‌های مبنی بر آغاز موج دوم ویروس کرونا در هرات وجود دارد، نبود داکتر بسیم، پرچمدار مبارزه با کرونا، احتمالاً مبارزه با کرونا را دشوارتر خواهد کرد.