اعتراضات در شهر خاباروفسک روسیه وارد چهارمین هفته شد

ادامه اعتراضات هزاران تن در شهر خاباروفسک روسیه

هزاران تن در هوای بارانی به اعتراضات‌شان در شهر خاباروفسک در شرق دور روسیه دیروز اول اگست نیز ادامه دادند.

این اعتراضات برای چهارمین هفته پیهم در حمایت از سرگی فورگال والی سابق خاباروفسک در این منطقه و شماری از شهر‌های دیگر شرق دور روسیه ادامه دارد.

سرگی فورگال به تاریخ ۹ جولای به اتهام دست داشتن در قتل‌های متعددی که در سال ۲۰۰۰ میلادی صورت گرفته، دستگیر شد. دستگیری موصوف تظاهرات هوادارانش را در قبال داشت که آنرا دارای انگیزه سیاسی خوانده اند.

یکی از اشتراک کنندگان این اعتراضات که به خاطر نگرانی‌های امنیتی از افشای نامش خودداری کرده، با اشاره به حکومت مرکزی روسیه به بخش کرنت تایم رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی گفته است: "آنها به ما اهمیت نمی‌دهند، پا‌های‌شان را با ما پاک می‌کنند. انتخاب ما را از بین برده و در تلاش اند که قوانین بازی شان را بر ما تحمیل کنند، ولی ما به سادگی آن را رد می‌کنیم."

اعتراض کنندگان دیروز شنبه در حالیکه بیرق‌های منطقه‌ای را حمل می‌کردند، هنگام راهپیمایی در برابر دفاتر حکومت منطقوی "آزادی" شعار می‌دادند.

پولیس روسیه تعداد اشتراک کنندگان این تظاهرات را حدود ۳،۵۰۰ تن تخمین کرده.

به نوشتۀ مرکز خبر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، پولیس در تظاهرات اول اگست در شهر خاباروفسک مداخله نکرده است.

از تظاهرات در سایر شهرهای شرق دور روسیه به شمول كمسامولسك، آمور، ولادیوواستوك و یوژنی‌ساخالینسكك نیز گزارش داده شده که تعداد اشتراک کنندگان در آن‌ها از تظاهر کنندگان در شهر خاباروفسک کمتر بوده اند.

معترضان در حال انتقال سرگی فورگال والی پیشین خاباروفسک که از سوی حکومت روسیه بازداشت شده است.

سرگی فورگال والی مشهور خاباروفسک که عضویت حزب لیبرال دموکراتیک روسیه را دارد در سال ۲۰۱۸ میلادی با حمایت گستردۀ مردم در برابر رقیبش، نامزد از حزب حاکم روسیه متحد، برنده شد.

سرگی فورگال و حامیان وی می‌گویند، اتهامات وارده بروی دارای انگیزه سیاسی است که شاید بخشی آن از حمایت ضعیف این منطقه در همه پرسی یک بسته از تعدیلات بحث برانگیز قانون اساسی روسیه ناشی شود.

این تعدیلات در قانون اساسی روسیه بر علاوۀ سایر موارد، به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین این امکان را فراهم می‌کند که تا سال ۲۰۳۶ میلادی در قدرت باقی بماند.