کمپاین شماری از شهروندان فاریاب برای برگشت نظم و قانون در شهرشان

نمای شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب

فعالان مدنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی در ولایت فاریاب در اعتراض به ضعف مسئولان در برقراری نظم و قانون در داخل شهر میمنه، کمپاینی را در شبکه‌های اجتماعی راه انداخته‌اند.

راهبندان در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب، فعالان مدنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را مجبور کرده که کمپاینی را در شبکه‌های اجتماعی راه بیاندازند.

معترضان می‌گویند برخی دکانداران پیش روی دکان‌های خود را به دستفروشان به کرایه می‌دهند و باعث بسته شدن پیاده‌روها و تخریب جاده‌ها می‌شوند.

به گفته آنها بسیاری از دستفروشان، خشت‌مالان، نجاران، فلزکاران، مزایک‌سازان و حتی نانواها کسب‌وکار خود را در پیاده‌ها و روی خیابانها راه‌انداخته‌اند.

نما ای از شهر میمنه مرکز فاریاب

قطب‌الدین کوهی، فعال مدنی و از برگزارکنندگان این کمپاین می‌گوید: "مسئولان شهرداری به برقراری نظم و قانون در شهر توجهی ندارند."

او می‌گوید: "ارگان‌های مربوط هم در مورد تاسیسات عام‌المنفعه توجه نمی‌کنند. من نمی‌دانم که بعد از از بین رفتن سرک‌ها آنها پول ساخت آن را از کجا می‌گیرند که دوباره بسازند. هم پیاده‌روها را غصب کردند و هم بین سرک‌ها برآمده‌اند. ما می‌خواهم آنها برداشته شود."

مغازه‌داران و دستفروشانی که معترضان آنها را مسئول بستن پیاده‌روها می‌دانند، از اظهار نظر در این مرود خودداری کردند.

با این حال، شماری از ساکنان شهر میمنه وضعیت موجود در خیابانها و پیاده‌های این شهر را ناشی از ناآگاهی و ضعف فرهنگ شهرنشینی در این شهر می‌دانند.

آرشیف، شهر میمنه

فیروز یکی از آنان است. او گفت: "جاده جمهوریت، جاده کوهی خانه، غرفه‌ها را کرایی می‌دهند. برای گشت‌وگذار عابر پیاده راه نیست. این یک فرهنگ شده. در این شهر دکانداران صاحبان همه پیاده‌روی هستند و جاده‌ها را بسته‌اند."

در همین حال، احمدجاوید کیوان، شاروال میمنه دلیل بندش پیاده‌روها را افزایش دستفروشان در این شهر می‌داند. به گفته او، محل مناسبی برای جابه‌جایی آنها در شهر وجود ندارد.

آقای کیوان افزود: "دکاندارها اموال و مال‌های خود را روی سرک‌ها می‌چینند و پیاده‌روها را بند می‌کنند. با آنها هم ما برخورد قانونی می‌کنیم. در گذشتنه هم در این مورد کارهایی شده. جریمه شده‌اند. حتی به ارگان‌های عدلی معرفی شده‌اند. ما وضعیت شهر را درک می‌کنیم، اما به علت ازدیاد فقر و افزایش بیجاشدگان، ناگزیر با آنان برخورد جدی نمی‌توانیم؛ چون آنان از اول هم درد دیده‌اند."

به گفته شهرداری میمنه، تنها در داخل این شهر۳۰ هزار دستفروش و فروشنده میدان‌نشین هستند.