فعالیت تجاری زنان در بلخ کاهش یافته است

آرشیف، زنان ولایت بلخ

محدودیت‌های قرنطینه در چهار ماه گذشته در بلخ صدها زن تجارت‌پیشه را با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو کرده و به آن‌ها ضرر مالی رسانده است.

اتاق تجارت و صنایع شمال افغانستان می‌گوید با وجود ختم محدودیت‌های قرنطینه، هنوز پنجاه درصد فعالیت تجاری زنان در بلخ همچنان فلج ‌است.

نصیراحمد قاسمی، مدیر اجرائیه این اتاق‌ها به‌رادیو آزادی گفت: "نزدیک به یک‌ماه است که محدودیت‌های قرنطینه در بلخ به‌طور کامل رفع شده است، اما تاثیرات آن بر فعالیت زنان پا برجاست."

وی گفت که پنجاه درصد زنان تجارت‌پیشه که قبلاً در بخش صنایع دستی و تولید لباس کار می‌کردند، اکنون قادر به از سرگری فعالیت نیستند.

او افزود: "شرایط قرنطینه خیلی فعالیت‌های تجاری را متاثر ساخت به‌خصوص زنان در بلخ متضرر شدند. آن‌ها که اکنون دوباره فعالیت تجاری دارند حدود پنجاه درصد فعالیت‌شان کم شده است."

شیراحمد سپاهی‌زاده، رئیس اداره تجارت و صنعت بلخ گفته که این نهاد با راه‌اندازی نمایشگاه‌های صنایع دستی و مواد لبنی در تلاش بازاریابی برای تولیدات و محصولات زنان تجارت‌پیشه در بلخ است.

گفتنی است که محدودیت‌های قرنطینه نه تنها در بلخ بلکه در ولایت‌های سمنگان، سرپل و فاریاب نیز فعالیت تجاری و مالی زنان را با رکود مواجه کرده است.