شکار پرنده‌های وحشی به هدف کسب درآمد در پروان

پرندگان وحشی در دل طبیعت گاهی به گونه دسته‌جمعی و انفرادی در تیررس شکارچیانی قرار می‌گیرند که از این طریق برای خود دام روزی ساخته‌اند.

میر عبدالحکیم ۶۸ ساله در روستای بایان بالای ولایت پروان کارش شکار پرندگان است. او می‌گوید: "موسفیدان قدیم زمین‌ها را پرآب می‌کردند و چوب را تراش می‌کردند، مرغابی مصنوعی جور می‌کردند وقتی مرغابی‌ها آن را می‌دیدند پایین می‌شدند، باز آن را با تفنگ شکاری شکار می‌کردند، باز پخته می‌کردند و بالاخره نوش جان می‌کردند. در ماه ثور شکار پاختک و کبوتر را می‌کردند در آن زمان تفنگ‌های یک تکه بود و حالا تفنگ‌های پنج تکه برآمده نسبت به آن وقت حال شکار بیشتر شده حتی در آسمان پرندگان را شکار می‌کنند قزلاق (یک نوع پرنده است) را در خانه‌ها نگهداری می‌کنند و توسط آن دیگر پرندگان را در دام می‌اندازند، بعضی مردم شکار می‌کنند و بعضی مردم بخاطری‌ که اقتصادشان ضعیف است شکار می‌کنند و در بازار به فروش می‌رسانند."

شکار پرندگان وحشی در ولایت‌های شمال کابل به منظور تهیه غذا و برای نگهداری در قفس‌ها صورت می‌گیرد که در هر دو مورد بازار گرم خرید و فروش آن وجود دارد .

عبدالسمیع باشنده مرکز پروان که در شهر چاریکار دکان خرید و فروش پرندگان دارد می‌گوید روزانه چندین نوع پرندگان وحشی را از شکارچیان خریداری می‌کند: "پرنده‌های را که به ما می‌آورند چند قسم است مرغابی است به چند قسم که نام‌های مختلف دارند اینها را در حوض‌های کلان (نور) شکار می‌کنند و دیگر شکارهای خرد است که از جمله قرچه، جبل داغ، داغ‌سر این پرندگان را سرخک جور می‌کنند وقتی شکار می‌کنند باز ما می‌خریم و به فروش می‌رسانیم و بیشتر از مرغابی کوفته جور می‌کنند. در فصلش بیشتر پرنده‌های خرد می‌آیند."

مسئولان اداره محیط زیست ولایت پروان می‌گویند مطابق قانون محیط زیست شکار پرندگان وحشی ممنوع است .

هارون عارف مدیر حفظ میراث‌های طبیعی ریاست اداره محیط زیست ولایت پروان به رادیو آزادی گفت: "قانون ریاست محیط زیست شکار و قاچاق پرندگان را منع قرار داده است. از جمله پرندگان نادر و کمیاب مانند قاز، باشه، عقاب، شاهین و قاز حسینی، در سالهای قبل شکار زیاد بود و در این سال‌ها در اثر تلاش و نشست‌ها با مردم شکار کم شده است."

پروان واقع در ۴۵ کیلومتری شمال کابل که دارای دامنه‌ها و ساحات وسیع سرسبزی است بیشتر زمینه‌های شکار پرندگان را در خود جا داده است .

در سال‌های جنگ نسل شماری از پرندگان وحشی رو به انقراض بود، اما در دو دهه اخیر انواع پرندگان بار دیگر به گونه پر رنگ در فضای این ولایت به چشم می‌خورند .