شاهراه کندز-تخار از به دلیل حمله طالبان بسته شده است

مسافران شاهراه کندز-تخار می‌گویند این شاهراه از دو روز پیش به دلیل حمله طالبان به نیروهای امنیتی بسته شده است.

مسافران شاهراه کندز-تخار می‌گویند این شاهراه از دو روز پیش به دلیل حمله طالبان به نیروهای امنیتی بسته شده است.

شماری از رانندگان و مسافران در کندز می‌گویند که از دو روز به این‌سو شاهراه کندز-تخار به دلیل درگیری میان گروه طالبان و نیروهای دولتی بسته است.

به‌گفته آنها، با بسته شدن این شاهراه، مسافران کندز، تخار و بدخشان با مشکلاتی زیادی مواجه شده‌اند.

حسیب‌الله از مسافر کندزی که قصد بازگشت از تخار را دارد و در آن جا گیرمانده، به رادیو آزادی گفت: "به روز چهار شنبه به تخار آمدیم. حالا راه کندز-تخار در ولسوالی خان‌آباد در منطقه چهارسری، دکان آدم‌خان و ملرغی به دلیل جنگ بین طالبان و نیروهای دولتی بسته شده است. حالا مردم از راه علی‌آباد-خان‌آباد رفت‌و‌آمد می‌کنند. کرایه هم بیشتر شده است. از راه عمومی کرایه تخار-کندز ۱۰۰ افغانی بود. حالا ۲۰۰ افغانی شده است. از دولت می‌خواهیم که راه عمومی را باز کند تا مشکلات مردم حل شود."

شهر کندز

نصیراحمد راننده مسیر کندز-تخار به رادیو آزادی گفت: "بند شدن شاهراه کندز-تخار بر کار و بار ما تاثیرات منفی گذاشته است. زیرا سواری نیست و به زودی نوبت نمی‌رسد. مسیر علی‌آباد-‌خان‌آباد خیلی خراب است. هم دور است. تیل موتر هم زیاد مصرف می‌شود. دولت باید غم مردم را بخورد و این راه باز کند."

از سویی هم محمدیوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندز از مسئولان محلی این ولایت خواسته‌است که در خصوص بازشدن مسیر کندز – تخار گام‌های عملی بردارند: "از دولت اسلامی افغانستان و اداره محلی می‌خواهیم که مسیر کندز-تخار را به‌روی ترافیک باز کند. ما از طالبان هم می‌خواهیم که این مسیر را باز کنند تا مردم به خوبی در این مسیر رفت‌و‌آمد بکنند و به کار‌و‌بار خود برسند."

از سوی دیگر، عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز می‌گوید که مقامهای این ولایت می‌کوشند که شاهراه کندز-تخار به زودی به‌روی ترافیک باز شود.

عصمت‌الله مرادی سخنگوی والی کندز

آقای مرادی افزود: "به هدف آسیب نرسیدن به پروسه صلح، حملات تعرضی و تهاجمی متوقف شده است. اما رهبری ولایت با بزرگان قومی در تماس است تا از طریق مردم جنگ خاتمه پیدا بکند و این راه دوباره به روی رفت‌و‌آمد مردم باز شود."

به گفته منابع محلی، تا اکنون در نتیجه درگیری در این مسیر ۱۰ تنِ از نیروهای دولتی جان باخته‌اند و ۹ تنِ دیگر زخمی شده‌اند.

مسیر کندز-تخار در آستانۀ آغاز مذاکرات صلح بین حکومت و گروه طالبان به دلیل درگیری بین نیروهای دو طرف مسدود شده است. قرار این گفت‌وگوها این هفته در قطر آغاز شود.