وزارت دفاع: عملیات نظامی در ولسوالی‌های شمال کابل راه اندازی می‌شود

آرشیف

افزایش ناامنی‌ در برخی از ولسوالی‌های شمال کابل نگرانی مردم را برانگیخته است.

دو تن از باشندگان این مناطق در صحبت با رادیو آزادی گفتند که طالبان از طرف شب آزادانه گذشت‌وگذار می‌کنند هیچ‌کسی وجود ندارد که ممانعت کند: "شب ما از خانه خارج شده نمی‌توانیم. ما کشاورز هستیم. یک شب زمین‌ها را آب می‌زدیم، چهار نفر مسلح آمدند. چند گپ پشتو مرا گفتند. مه به زبان پشتو درست نمی‌فهمیدم. مرا دور ایستاد کردند. یک نفرش آن طرف رفت و کمین گرفت. دو نفر دیگرش به طرف دیگر رفتند. یک نفرش بالای سرم ایستاد بود."

"نگرانی ما بیشتر است؛ چون قتل‌های هدفمند صورت می‌گیرد. کسی نیست که توجه داشته باشد. این‌ها کسانی هستند که از طرف طالبان، داعشیان یک مقدار پول برای‌شان داده می‌شود. وقتی عساکر ما را می‌کشند، در برابرش دو صد هزار افغانی امتیاز می‌گیرند. تقاضای ما این است که دولت ما برای ما امنیت سرتاسری تامین کند تا ما از این بحران خارج شویم."

مردم می‌گویند که ناامنی در شمال کابل افزایش یافته و آن را مایه نگرانی می‌دانند، اما نیروهای امنیتی می‌گویند که جنگجویان طالبان را مجبور به فرار کرده‌اند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع از آغاز عملیات گسترده در شمال سخن می‌گوید. او روز شنبه (اول سنبله) به رادیو آزادی گفت: "بخاطر تامین امنیت ولسوالی‌های شمال کابل به خصوص ولسوالی شکردره و گلدره برنامه امنیتی گسترده راه‌اندازی شده و فعلاً این برنامه در حال تطبیق است. در ولسوالی شکردره نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان دستاوردهای زیادی داشتند. این ولسوالی را به طور کامل از وجود تروریستان پاکسازی کرده‌اند. تلفات سنگینی به دشمن وارد شد. تعداد زیادی از افراد شان دستگیر شده‌اند."

آقای امان همچنین گفت که افراد مسلحی که از ولایت‌های دیگر به این ولسوالی‌ها آمده بودند، گرفتار شده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان گفته که در عملیات جاری مقداری سلاح و مهمات طالبان به دست نیروی‌های امنیتی و دفاعی افتاده است.

شکردره، گلدره و پغمان از ولسوالی‌های نزدیک به پایتخت اند. در گذشته هم ناامنی در این مناطق باعث نگرانی مردم بود.

چند روز پیش فوزیه کوفی، عضو تیم مذاکره‌کننده حکومت در ولسوالی قره‌باغ، در شمال کابل هدف کمین افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و زخمی شد.