راکت پرانی و تخطی‌های مرزی اجندای مهم مورد بحث حنیف اتمر با معاون وزیر خارجه پاکستان

حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان با پخش اعلامیه‌ای گفته که سرپرست وزارت خارجه افغانستان در دیداری با سهیل محمود معین وزارت خارجه پاکستان که به کابل سفر کرده، به همکاری‌های نظامی و امنیتی، لزوم قطع راکت‌پرانی بر بخش‌هایی از افغانستان از آن سوی خط دیورند تاکید کرده است.

در بخشی از این اعلامیه نوشته شده که توقف ساخت‌وساز تأسیسات خودسر از سوی آن‌کشور و بازنگهداشتن گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان از دیگر خواست‌های محمدحنیف اتمر در این نشست بوده است.

در بخشی از این اعلامیه گفته شده که محمود از همکاری‌های همه‌جانبه پاکستان با روند صلح افغانستان وعده داده است.

از سوی دیگر وزارت خارجه روز دوشنبه میزبان دومین نشست مشترک "برنامه عمل افغانستان-پاکستان"بود.

این نشست به ریاست میرویس ناب و سهیل محمود معین‌های وزیران امور خارجه دو کشور برگزار شد.

حامد تهذیب، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت: دو طرف در مورد همکاری در زمینه صلح و امنیت در افغانستان صحبت کردند: "سفر هیئت بلندپایه پاکستان به افغانستان و آمادگی همه‌جانبه افغانستان برای این نشست، حسن نیت از جانب هر دو کشور در زمینه‌های صلح، سیاسی، تجاری، ترانزیت و اتصال منطقه‌ای را نشان می‌دهد."

آقای تهذیب می‌گوید در این نشست همچنین در مورد مبارزه با تروریسم، توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، موضوع پناهندگان و همکاری‌های سیاسی گفتگو شده است.

این نشست برای دومین بار است که بین افغانستان و پاکستان برگزار شده است نشست نخست را پاکستان میزبانی کرده که سال گذشته در اسلام برگزار شده بود.

به گفته مقام‌های وزارت امور خارجه افغانستان، این نشست هر شش ماه بعد یکبار برگزار می‌شود.

به گفته وزارت امور خارجه افغانستان، در این نشست پنج گروه کاری شرکت کرده‌اند که هر یک در مورد پیکار با تروریسم و یافتن راه حل برای مشکلات موجود گفتگو می‌کنند. اما این که این نشست چند روز ادامه دارد و برگزاری چنین نشست‌های مشترک دو کشور چه اندازه مهم است و نتایج آن چه خواهد بود وزارت امور خارجه در این باره چیزی نمی‌گوید.

شینکی کروخیل

با این حال، شینکی کروخیل، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید: "پیگیری گفتگوهای مداوم بسیار مهم است، زیرا اگر ما بخواهیم یا نه، پاکستان مهم‌ترین و از همسایه‌های مستقیم ما است و می‌تواند در بسیاری از مسائل افغانستان نقش اساسی داشته باشد، اما باید به پاکستان قناعت داده شود و ترغیب شود تا مکلف شود به همکاری کامل و واقعی در مورد موضوعات مرتبط با دولت افغانستان و مردم."

به گفته خانم کروخیل، دولت افغانستان، به ویژه وزارت امور خارجه، برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان تنها با پاکستان نه بلکه با تمام آن کشورهای که می‌توانند با صلح و ثبات در افغانستان همکاری کنند چنین نشست‌هایی را از روی یک راهکار و پالیسی فعال برگزار کند.